Radca prawny, doktor habilitowany nauk prawnych, pilot szybowcowy i samolotowy. Posiada wieloletnie doświadczenie w świadczeniu pomocy prawnej z zakresu prawa lotniczego. Jest także wykonawcą projektów badawczych realizowanych na uczelniach wyższych. Ukończył aplikację sądową (2006) oraz staż Komisji Europejskiej w Wydziale Bezpieczeństwa Lotniczego (2008). W latach 2008 do 2011 członek, a następnie przewodniczący zespołu ds. identyfikacji zagrożeń w lotnictwie cywilnym Latajmy Bezpiecznie „latajmybezpiecznie.pl”. Od grudnia 2012 do kwietnia 2014 Wiceprezes ds. standardów lotniczych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W latach 2014 - 2019 zatrudniony na stanowisku pełnomocnika ds. standardów żeglugi powietrznej w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W latach 2020-2023 Dyrektor Pionu Lotniskowego w Centralnym Porcie Komunikacyjnym Sp. z o.o.
-
OFERTA
-
Studia podyplomowe
- Akademia Administracji Publicznej
- Akademia Nowych Technologii i Ochrony Danych Osobowych
- Akademia Biznesu i Prawa Mody
- Akademia HR
- Akademia IT
- Akademia Marketera
- Akademia Menedżera
- Akademia Praktyków Prawa
- Akademia Prawa Sądowego
- Akademia Rynku Nieruchomości
- Akademia Rynku Ochrony Zdrowia
- Akademia Transportu Lotniczego
- Akademia Umiejętności Psychologicznych
- Akademia Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska
- Akademia Compliance
-
MBA
- Master of Business Administration (MBA Sport)
- MBA Healthcare Innovation & Technology – MBA HIT
- Master of Business Administration (MBA ESG)
- Master of Business Administration (MBA w Budownictwie)
- Master of Business Administration (MBA Energetyka)
- Master of Business Administration (MBA w Lotnictwie)
- Master of Business Administration (MBA w Ochronie Zdrowia)
- Master of Business Administration (MBA Zarządzanie)
- Szkolenia i kursy
-
Studia podyplomowe
Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS)
Zobacz także, kierunki które mogą Cię zainteresować
-
Adresaci i atuty studiów
Dla kogo?
Studia adresowane są do:
- kadry zarządzającej, pracowników i osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie systemów zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach lotniczych,
- pracowników operacyjnych i administracyjnych przedsiębiorstw lotniczych, w tym portów lotniczych, lotnisk lokalnych, przewoźników lotniczych, ośrodków szkoleniowych, agentów obsługi nadziemnej, organizacji obsługowych i CAMO,
- wszystkich osób zainteresowanych problematyką zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie oraz zarządzania w ogóle.
Atuty:
- 20 min lotu z instruktorem na symulatorze Airbus A320,
- kompleksowa wiedza z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie,
- zajęcia warsztatowe w kameralnych grupach,
- planowane warsztaty praktyczne na lotnisku,
- wykładowcy to praktycy, doświadczeni specjaliści z zakresu zarządzania bezpieczeństwem,
- jedyne takie studia w Polsce, odbyło się już osiem edycji,
- bogata literatura z zarządzania bezpieczeństwem (dostępna w Bibliotece Uczelni),
- program weryfikowany przy każdej kolejnej edycji,
- elastyczny system płatności,
- Certyfikat IATA "Overview of the Air Transportation System" (dla osób, które zapiszą się do końca czerwca). Certyfikat szkoleniowy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) otwiera nowe możliwości kariery. Certyfikaty IATA cieszą się światowym uznaniem. Kurs „Overview of the Air Transportation System” zawiera wprowadzenie do systemu transportu lotniczego i wskazuje na współzależności pomiędzy jego elementami oraz potrzebę współpracy pomiędzy: liniami lotniczymi, lotniskami, władzami lotnictwa cywilnego i służbami żeglugi powietrznej.
-
Przesłanki i cele
Studia z zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie (ang. SMS Safety Management System) są unikalnym programem dla osób zainteresowanych problematyką zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym, w szczególności dla praktyków z branży lotniczej. Założeniem organizatorów studiów jest stworzenie programu nakierowanego na pozyskanie niezbędnej wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim na zdobycie wiedzy praktycznej. Dlatego też program był tworzony i jest na bieżąco aktualizowany przez doświadczoną kadrę praktyków, cenionych ekspertów z zakresu zarządzania bezpieczeństwem oraz funkcjonowania systemów zarządzania bezpieczeństwem (SMS). Celem organizatorów jest także zapewnienie słuchaczom warunków, które pozwolą w przystępnej formie (większość wykładów wzbogacona prezentacją multimedialną, nacisk na zajęcia praktyczne) i w niewielkiej grupie na aktywny udział w prowadzonych zajęciach. Także egzaminy końcowe odbywają się również w formie praktycznej, pozwalając na praktyczne sprawdzenie zdobytej wiedzy i umiejętności.
Zamiarem organizatorów jest to, aby każdy uczestnik czuł, że podjęty wysiłek edukacyjny rzeczywiście przyczynił się do poszerzenia jego wiedzy i umiejętności z zakresu SMS, a w przypadku praktyków, że nabyte kompetencje przyczynią się do realnego usprawnienia i poprawy procesów zarządzania bezpieczeństwem.
Celem studiów jest uzyskanie lub pogłębienie wiedzy praktycznej i teoretycznej z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach lotnictwa cywilnego.
Studia umożliwiają również spełnienie jednego z wymagań adresowanych do personelu zatrudnionego w certyfikowanych organizacjach lotniczych, jakim jest znajomość zasad zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie, odpowiednio dla ich zakresów odpowiedzialności. W szczególności chodzi o umiejętność proaktywnego identyfikowania zagrożeń i łagodzenia związanych z nim ryzyk.
-
Organizacja studiów
Wymagania rekrutacyjne:
Dyplom ukończenia studiów wyższych co najmniej I stopnia oraz podstawowa wiedza z zakresu prawa lotniczego.
* https://ckp.lazarski.pl/zasady-rekrutacji/
* https://ckp.lazarski.pl/regulaminy/Organizacja zajęć:
- studia trwają dwa semestry;
- zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, odbywają się co 2 tygodnie, w soboty i niedziele, w godzinach 9-17;
- w tym nie więcej niż 10% godzin zajęć w formie zdalnej.
Warunkiem ukończenia studiów jest:
- uzyskanie zaliczeń wszystkich modułów wykazanych w planie studiów;
- pozytywny wynik z egzaminu dyplomowego (ustny);
- min. 70% obecności na zajęciach.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów.
Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów.
Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji. -
Rekomendacje
Marcin Ciupa - Absolwent studiów podyplomowych Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS)
Studia godne polecenia. Dobór prowadzących na najwyższym poziomie. Oczekiwania co do przygotowanego programu jak najbardziej zaspokoją wszystkich słuchaczy. Dodatkowo co warte podkreślenia elastyczność uczelni, jeśli chodzi o szeroko rozumianą logistykę studiów podyplomowych, a dla osób przyjeżdżających do Warszawy jest to czasami wyzwanie. Terminy oraz plan zajęć dobrany pod studentów, naturalnie po wcześniejszych konsultacjach.
-
Wykładowcy
dr hab. Piotr Kasprzyk
Kierownik Kierunku
Piotr Czech
Zastępca Kierownika Studiów
Doktor nauk politycznych i absolwent Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej o specjalności sterowanie ruchem w transporcie lotniczym.
Ekspert i konsultant w dziedzinie zarządzania portami lotniczymi, bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego i przepisów dot. eksploatacji, certyfikacji lotnisk i żeglugi powietrznej. Z lotnictwem związany o 2008 roku, kiedy zaczął pracę w Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze”. W ramach kariery zawodowej na Lotnisku Chopina odpowiedzialny był m.in.: za nadzór nad dokumentacją operacyjną, certyfikatem lotniska oraz koordynację procesu konwersji certyfikatu zgodnie z wymaganiami UE. Po pozytywnym przejściu procesu konwersji certyfikatu został powołany na stanowisko Safety Managera. W latach 2008-2011 w spółce PL.2012 koordynował przygotowania polskich portów lotniczych do obsługi turnieju UEFA EURO 2012™. Równolegle był kierownikiem projektu przygotowania i obsługi w/w turnieju przez Lotnisko Chopina w Warszawie. W latach 2019-2021 był pracownikiem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Na stanowisku Zastępcy Dyrektora Biura Bezpieczeństwa ds. Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem był odpowiedzialny za utrzymanie i rozwój Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. W latach 2021-2024 Dyrektor Lotniska im. F. Chopina w Warszawie.
Autor artykułów w przedmiocie lotnictwa cywilnego i polityki Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa transportu lotniczego. Uczestnik wielu specjalistycznych szkoleń, warsztatów krajowych i międzynarodowych konferencji w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa, implementacji europejskiego prawa i wymagań w przedmiocie eksploatacji lotnisk, zarządzania personelem, projektami oraz procesami. Członek międzynarodowych grup roboczych.
Piotr Czuban
Kapitan - pilot samolotu biznesowego (premium class). Karierę w lotnictwie rozpoczął od pracy koordynatora ruchu lotniczego naziemnego. Przez 10 lat pracował jako Dyżurny Operacyjny Lotniska w Warszawie – zarządzał lądowaniami awaryjnymi oraz akcjami ratującymi życie. Lata od 20 lat. Życiowy nalot to 3500 godzin na 17 typach samolotów. Jako pilot samolotów cargo I czarterów VIP, posiada doświadczenie w lataniu na wiele unikalnych lotnisk, od Koła Podbiegunowego, Ural, wyspy na Atlantyku, po Afrykę. Był członkiem eksperckiego Zespołu „Latajmy Bezpiecznie”. Prowadził szkolenia dla pilotów, służb lotniskowych oraz kontrolerów ruchu lotniczego. Publikował dla miesięcznika Przegląd Lotniczy. Miłośnik historii lotnictwa i samolotów retro.
Piotr Galej
Doktor nauk o bezpieczeństwie specjalizujący się w zarządzaniu bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym oraz ocenie ryzyka. W ramach rozprawy doktorskiej prowadził badania na temat metod oceniania efektywności systemów zarządzania bezpieczeństwem operatorów lotniczych. Uczestnik studiów podyplomowych z zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym oraz z prawa lotniczego, jak i wielu szkoleń i kursów z zakresu zarządzania bezpieczeństwem oraz operacji lotniczych. Autor i współautor kilku publikacji naukowych w zakresie bezpieczeństwa i szkolenia lotniczego.
Zawodowo pracował m.in. jako zastępca dyrektora biura bezpieczeństwa ds. systemu zarządzenia bezpieczeństwem oraz safety manager Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Posiada doświadczenie zawodowe jako safety manager, kierownik monitorowania zgodności i jakości, audytor, konsultant organizacji posiadających certyfikaty AOC, ATO, Part-145, Part-M, ANSP, agentów handlowych oraz inspektor ULC. Nauczyciel akademicki i instruktor szkoleń z zagadnień lotniczych. Uczestnik projektów operacyjnych w kraju oraz w państwach członkowskich EASA, Arabii Saudyjskiej, Indiach, Pakistanie, Kambodży.
Pilot samolotowy zawodowy szkolący się do uzyskania uprawnień instruktora szkolenia ogólnego.
Edmund Klich
Pułkownik rez. pilot Wojska Polskiego, doktor nauk wojskowych. Od 1997 do 2000 zastępca szefa Wydziału Lotnictwa Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Badaniem wypadków lotniczych zajmuje się od 1982 r. kiedy został inspektorem bezpieczeństwa lotów w Wyższej Oficerskiej Szkole Lotniczej. Od 2006 do 2012 szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Akredytowany przedstawiciel Polski przy wojskowo-cywilnej komisji rosyjskiej badającej przyczyny katastrofy smoleńskiej, przewodniczący Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (KBWLLP), powołanej przez ministra ob rony narodowej Bogdana Klicha. Jego specjalności to wyszkolenie i eksploatacja
Mariusz Krzyżanowski
Doktor nauk technicznych - dyscyplina KBN - transport, specjalność transport lotniczy. Absolwent studiów magisterskich i doktoranckich Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej. Autor wielu publikacji z zakresu zarządzania bezpieczeństwem ruchu lotniczego. W branży lotniczej pracuje ponad 20 lat. W latach 1993-1994 był zatrudniony jako inspektor w Głównym Inspektoracie Lotnictwa Cywilnego (GILC), następnie w latach 1994-2007 w Agencji Ruchu Lotniczego w PPL m.in. jako Kierownik działu analiz bezpieczeństwa, Dyrektor biura zarządzania bezpieczeństwem. Od 2007 roku do dnia dzisiejszego pracuje w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, gdzie współtworzył, wdrożył i rozwija System Zarządzania Bezpieczeństwem(SMS). Ukończył liczne kursy i szkolenia z zakresu systemów zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem ruchu lotniczego m.in. kurs Advanced Safety Management System ukończony z wyróżnieniem, zorganizowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych IATA, kursy Functional Hazard Assessment, Preliminary System Safety Assessment, System Safety Assessment oraz Safety Assessment Methodology ? Developing ATM Safety Case zorganizowane w EUROCONTROL Institute of Air Navigation Services - IANS w Luksemburgu. Aktywny członek grup międzynarodowych organizacji lotniczych m.in. światowej organizacji Civil Air Navigation Services Organisation - CANSO Global Safety Standing Committee (SSC), CANSO European Safety Directors - CESAF, Eurocontrol - Safety Team oraz członek Komitetu Bezpieczeństwa PPL. W latach 1998-1999 pracował we Francji w ramach międzynarodowego projektu wysoko zaawansowanego i nowoczesnego systemu kontroli ruchu lotniczego - ROMBULPO w Experimental Centre of European Organisation for the Safety of Air Navigation w Bretigny pod Paryżem.
Piotr Łaciński
Z wykształcenia prawnik, dodatkowo ukończył studia podyplomowe na Akademii Obrony Narodowej z Zarządzania Lotnictwem oraz studia podyplomowe na Politechnice Krakowskiej w obszarze Zarządzania Infrastrukturą Lotniskową. Absolwent Akademii Lotniczej w Singapurze z zakresu Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie oraz uczestnik wielu międzynarodowych kursów SMS prowadzonych przez m.in. IANS Eurocontrol, IATA, ACI.
W latach 2008-2020 pracował w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, zaczynając od stanowiska szeregowego Inspektora, kończąc na stanowisku Radcy Prezesa ULC.
Pełnił m.in. funkcje Naczelnika Inspektoratu SMS oraz Delegatury Południowej ULC w Krakowie, gdzie był odpowiedzialny za ustanowienie głównych standardów nadzoru nad SMS w obszarze lotnictwa cywilnego.
Autor pierwszego Krajowego Programu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym (KPBwLC) oraz Krajowego Planu Bezpieczeństwa. Inicjator zmian w obszarze raportowania zdarzeń lotniczych - współtwórca i promotor Centralnej Bazy Zgłoszeń (CBZ.GOV.PL)
Po odejściu z nadzoru lotniczego nadal związany bezpośrednio z zarządzaniem ryzykiem, gdzie zdobywał doświadczenie związane z Risk Management na rynku finansowym. Prowadził międzynarodowe projekty związane z przeciwdziałaniem praniu brudnych pieniędzy i zwalczaniu terroryzmu jako Oficer AML / CFT.
Obecnie na stanowisku Group Risk Manager w jednej z największych instytucji płatniczych w kraju.
Jacek Mainka
Absolwent Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, Jacek rozpoczął pracę w PLL LOT SA w 1997 r. jako pillot samolotu ATR 72. Został kapitanem samolotu EMB-145 w 2001 r. Był audytorem Star Alliance IOSA. W latach 2004-2006 pracował na Dalekim Wschodzie ( Tajlandii, Nepal) latając samolotami typu Boeing B757 i B 767. Od następnie wrócił do Polski, gdzie został kapitanem instruktorem LTC na A320 w Wizzair, baza Warszawa. Po 13 latach powrócił do „Lotu” na stanowisko II pilota, następnie kapitana B787 Dreamliner.
W latach 2008 2015 współpracował z Urzędem Lotnictwa Cywilnego w ramach programu „latajmy bezpiecznie” - będąc pomysłodawcą i przewodniczącym tego Zespołu.
Interesuję się samolotami historycznymi i posiada małą kolekcję samolotów związanych z drugą wojną światową – szkolny DH Tiger Moth z 1939 r., DHC Chipmunk oraz T-6 Harvard.
Ma wylatane ponad 17 000 h, poza licencją liniową ATPL ( EASA i FAA ) posiada rownież licencje mechanika - EASA 66 B3.
Dominika Marzec
Inżynier Transportu w specjalności Nawigacja Powietrzna Politechniki Śląskiej. Magister zarządzania w lotnictwie w specjalności Zarządzanie Bezpieczeństwem Lotniczym (Akademia Sztuki Wojennej). Doktorantka Politechniki Warszawskiej w dyscyplinie naukowej Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport. Zawodowo i naukowo związana z zarządzaniem bezpieczeństwem i monitorowaniem zgodności w organizacjach lotniczych. Prowadziła badania naukowe dotyczące m. in. bezpieczeństwa operacji bezzałogowych statków powietrznych w pobliżu lotnisk oraz procesów zarządzania ryzykiem i zmianą zarządzających lotniskami oraz instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej. Posiada uprawnienia audytora wiodącego QMS ISO 9001:2015 (kurs certyfikowany przez CQI i IRCA), jest czynnym Audytorem w lotnictwie. Budowała systemy zarządzania dla lotniska oraz służb AFIS, COM i MET w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury, zajmując stanowiska Safety Managera, Quality Managera i Compliance Managera. Brała udział w procesie certyfikacji lotniska Warszawa-Radom pełniąc funkcję Zastępcy Kierownika Projektu ds. Certyfikacji. Przez 3 lata pełniła funkcję Compliance Managera Lotniska Chopina w Warszawie oraz Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost. Aktualnie pracuje na nich jako Compliance Auditor. Głęboko wierzy, że wyciąganie wniosków z popełnionych błędów jest kluczem do bezpieczeństwa w lotnictwie.
dr Michał Skakuj
Zawodowy ornitolog z bogatym doświadczeniem badań terenowych od Arktyki po Zatokę Perską, przez ponad 20 lat związany z Uniwersytetem Gdańskim, ekspert identyfikacji ptaków Komisji Faunistycznej Polskiego Towarzystwa Zoologicznego. Autor ponad 100 publikacji i prezentacji poświęconych ograniczaniu zagrożeń środowiskowych w lotnictwie oraz relacjom lotnictwo-środowisko. Jest także autorem podręcznika Urzędu Lotnictwa Cywilnego dotyczącego zagrożeń środowiskowych w portach lotniczych. Przygotowywał analizy ryzyka związanego z występowaniem zwierząt oraz kolizjami z ptakami dla wielu inwestycji budowy i rozbudowy portów lotniczych w Polsce. Zaangażowany w tworzenie nowych rozwiązań w zarządzaniu zagrożeniami środowiskowymi opartymi na systemach wizualnych oraz radarowych. W latach 2013-2019 wice-przewodniczący Komitetu ds. Zderzeń Statków Powietrznych ze Zwierzętami działającego przy ULC, autor i ekspert Programu Ograniczania Zagrożeń Środowiskowych w lotnictwie Sił Zbrojnych RP. Członek zarządu World Birdstrike Association - międzynarodowej organizacji zajmującej się zagrożeniami środowiskowymi w lotnictwie cywilnym i wojskowym, współpracujący między innymi z NATO, ICAO i EASA.
dr hab. Adam Tarnowski
Jest naukowcem i praktykiem w obszarze psychologii lotniczej.
Ukończył psychologię na ATK (obecnie UKSW) w r. 1989. Doktorat obronił na Uniwersytecie Jagiellońskim (1998) zaś habilitację w Uniwersytecie Warszawskim (2010). Obecnie pracuje na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie wykłada m.in. metodologię badań, statystykę, diagnostykę kliniczną oraz psychologię pracy i ergonomię. W latach 2016-2018 pełnił funkcję prodziekana ds. Nauki. Jest kierownikiem studiów podyplomowych w zakresie Psychologii Transportu.
Członek Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk (od 2020) oraz Rady Naukowej Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (od 2019). Jest również członkiem European Association for Aviation Psychology (posiada certyfikat psychologa lotniczego), European Association for Work and Organizational Psychology oraz International Testing Commission (individual member).
Członek Głównej Komisji Rewizyjnej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Krajowej Komisji Certyfikacyjnej Europejskiego Certyfikatu Psychologa oraz Komisji Certyfikacyjnej PTP ds. psychologii lotniczej.
W latach 1992-2016 w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej pełnił funkcje kierownika Zakładu Psychologii Lotniczej, prowadził zarówno prace naukowe w tym obszarze jak również szkolenia i badania orzecznicze. Uczestniczył również w badaniu wypadków lotniczych. Prowadził także szkolenia dla cywilnego personelu lotniczego w zakresie czynnika ludzkiego.
Systematycznie współpracuje z Alta sp. z o.o., jako konsultant problematyki konstrukcji testów psychologicznych. Opracował szereg testów wchodzących w skład systemu rekrutacyjnego Policji Multiselekt-R, w szczególności skale stabilności osobowościowej i testy poznawcze. Jest autorem koncepcji systemów testów Test2Drive i Poldrive oraz systemu diagnostyczno-treningowego Psychostymulator i badawczego Sindbad. Wykonuje również badania diagnostyczne kierowców w pracowni psychologicznej prowadzonej przez firmę Alta.
Certyfikowany psycholog transportu, posiada certyfikat III0 w zakresie stosowania testów psychologicznych w biznesie, oraz uprawnienia do badań psychologicznych, o których mowa w Ustawie o Broni i Amunicji.
W Instytucie Transportu Samochodowego (2016-2018) kierował grantem badawczym dotyczącym wpływu reklam na bezpieczeństwo na drodze, zakończonym wdrożeniem wytycznych przez GDDKiA.
Jest autorem lub współautorem 95 artykułów, 36 książek i rozdziałów oraz 108 wystąpień konferencyjnych.
Marcin Trybus
Dyrektor Pionu Operacyjnego Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o. Od 25 lat związany zawodowo z krakowskim lotniskiem, gdzie w trakcie swojej kariery zajmował stanowiska operacyjne i kierownicze.
Absolwent Wydziału Nauk o Bezpieczeństwie Krakowskiej Akademii, o specjalności Zarządzanie Kryzysowe. Stale uzupełnia swoje wykształcenie poprzez udział w licznych kursach i szkoleniach prowadzonych przez renomowane instytucje takie jak: IATA, BAA, PKBWL, Airsight GmbH, ICAO oraz ACI, z zakresu m.in. ochrony lotnictwa, zarządzania operacjami lotniczymi, zarządzania kryzysowego, badania zdarzeń lotniczych, zarządzania danymi lotniczymi, usuwania unieruchomionych statków powietrznych oraz prowadzenia robót budowlanych na czynnym lotnisku.
W trakcie swojej kariery zawodowej był odpowiedzialny m. in. za:
• konwersję certyfikatu działalności lotniska do wymogów Unii Europejskiej, których celem jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii Europejskiej,
• nadzorowanie wydarzeń specjalnych tj., wizyty głów państw i szefów rządów w Krakowie, pielgrzymka papieża Franciszka w trakcie Światowych Dni Młodzieży w lipcu 2016r,
• nadzór operacyjny nad robotami budowlanymi w strefie airside wykonywanymi na czynnym lotnisku.
• opracowanie i wdrożenie procedur warunkujących pracę lotniska w trakcie pandemii Covid -19.
Jest autorem wielu obowiązujących procedur operacyjnych oraz posiada bogate doświadczenie
i wyspecjalizowaną praktyczną wiedzę z zakresu operacji lotniczych, zdobytą podczas m.in.:
• nadzoru nad bezpieczeństwem i jakością usług lotniskowych będących w kompetencji zarządzającego lotniskiem,
• współpracy z przewoźnikami lotniczymi, agentami obsługi naziemnej, służbą ruchu lotniczego oraz wojskowym użytkownikiem lotniska w obszarach dotyczących realizacji operacji lotniczych i obsługi statków powietrznych,
• bieżącej kontroli i zapewnienia sprawności operacyjnej infrastruktury lotniskowej,
• nadzoru i kierowania działaniami służb utrzymania lotniska w zakresie sprawności nawierzchni lotniskowych, w tym akcji utrzymania zimowego,
• nadzoru nad służbami zarządzania płytą postojową oraz planowania jej zasobów,
• ewidencji ruchu cywilnych statków powietrznych i pasażerów,
• planowania i realizacji inwestycji lotniskowych w zakresie standardów, wymogów operacyjnych i bezpieczeństwa,
• uzgadniania i koordynacji robót budowlanych na terenie części operacyjnej lotniska oraz kontroli przestrzegania uzgodnień,
• współpracy ze służbami informacji lotniczej (AIS) w zakresie publikowania informacji
o warunkach lotniska, statusie operacyjnym urządzeń, służb i pomocy nawigacyjnych będących w kompetencji zarządzającego lotniskiem,
• administrowania Instrukcją Operacyjną Lotniska,
• koordynowania i kierowania działaniami w sytuacjach nadzwyczajnych i kryzysowych,
• szkolenia pracowników.
W latach 2012-2016 pełnił funkcję wykładowcy przedmiotu bezpieczeństwo lotnicze w Zespole Szkół Ponadpodstawowych. Współpracuje z krakowskimi uczelniami, dzieląc się swoją wiedzą
i bogatym doświadczeniem. Jego wieloletnia praca w zarządzaniu operacyjnym lotniskiem stanowią solidne podstawy do objęcia funkcji wykładowcy na uczelni, gdzie będzie mógł dalej przekazywać swoją wiedzę i praktyczne umiejętności przyszłym specjalistom w dziedzinie zarządzania kryzysowego i operacjami lotniczymi.
Podróżnik, żeglarz, sportowiec, pasjonat lotnictwa, ciekawy nowych rozwiązań, otwarty na zmiany i wyzwania.
Michał Witkowski
Aviation Safety Expert. Z ogromnym ponad 28 letnimi doświadczeniem w branży lotniczej, obejmującym zarządzanie operacjami lotniczymi, zarządzaniem operacyjnym w portach lotniczych i bezpieczeństwem lotów, pełniłem różnorodne role, od pracownika obsługi naziemnej po Wiceprezesa ULC ds. Standardów Lotniczych. Jako ekspert w dziedzinie operacji lotniczych, przeszedłem liczne szkolenia, w tym z zakresu SMS i audytów bezpieczeństwa lotniczego. Posiadam wiedzę techniczną oraz operacyjną w odniesieniu do samolotów typu Boeing B787, B777 i Airbus A318-321. Obecnie zajmuję stanowisko Dyrektora Operacyjnego/Z-cy Dyrektora Portu w PPL S.A. Wykształcenie zdobyłem w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa i Ochrony, Akademii Humanistycznej oraz na studiach podyplomowych w Uczelni Łazarskiego.
-
Program
Moduł I. Wprowadzenie do SMS
- Bezpieczeństwo i zarządzanie bezpieczeństwem
- Definicje, pojęcie systemu. - Ewolucja zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie (historia SMS)
- czynnik techniczny, ludzki, kulturowy, organizacyjny
- przykłady (Challenger – NASA, Piper Alpha i inne)
- literatura (J. Reason, S. Dekker, K. Hollinger)
Moduł II. Otoczenie prawne i programy bezpieczeństwa
Otoczenie prawne- Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa lotniczego
- certyfikacja działalności lotniczej, nadzór nad organizacjami lotniczymi
- SMS jako element certyfikacji działalności lotniczej - Podstawy prawne SMS – część międzynarodowa (ICAO)
- Załącznik 19
- SMM ICAO Doc 9859 - Podstawy prawne SMS – część europejska (EASA)
- System EASA – wprowadzenie, struktura przepisów
- SMS w ujęciu EASA
- PART ORA, ARA, ADR, AR – podobieństwa i różnice - Podstawy prawne SMS – część krajowa
Programy bezpieczeństwa:
- Światowy Plan Bezpieczeństwa Lotniczego – GASP ICAO
- Europejski Program Bezpieczeństwa Lotniczego
- Europejski Plan Bezpieczeństwa Lotniczego - EPAS - Krajowy Program Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym
- Krajowy Plan Bezpieczeństwa
Moduł III. Elementy SMS w organizacji lotniczej
- Cel funkcjonowanie SMS w organizacji lotniczej
- Polityka i cele bezpieczeństwa, odpowiedzialność za bezpieczeństwo
- Personel, struktura i dokumentacja SMS
- Zarządzanie bezpieczeństwem - wprowadzenie
- Zapewnianie bezpieczeństwa - wprowadzenie
- Promocja bezpieczeństwa
Moduł IV. Zarządzanie i zapewnianie bezpieczeństwa
- Zarządzanie ryzykiem – podstawowe pojęcia;
- Identyfikacja zagrożeń + dyskusja;
- Ocena i łagodzenie ryzyka + dyskusja;
- Zarządzanie zmianą + dyskusja;
- Wskaźniki bezpieczeństwa + dyskusja;
- Audyty i przeglądy bezpieczeństwa + dyskusja;
- Narzędzia wspomagające zarządzanie i zapewnianie ryzyka:
- BowTie
- CBZ + nomenklatura ADREP
- Gap Analysis ICAO / SMS Evaluation Tool EASA (dawniej SMICG) - Operacyjne przygotowanie personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo.
Moduł V. Raportowanie i badanie zdarzeń lotniczych
- Regulacje prawne ICAO oraz UE:
- Załącznik 13
- Rozporządzenia UE nr 996/2010 i 376/2014
- Raportowanie zdarzeń wg PART - Zgłaszanie wypadków i poważnych incydentów, relacje z PKBWL;
- Systemy raportowania zdarzeń lotniczych w organizacji:
- Obowiązkowe
- Anonimowe
- Poufne
- Dobrowolne - Badanie zdarzeń lotniczych w organizacji;
- Koncepcja just culture - kultury sprawiedliwego traktowania.
Moduł VI. Otoczenie SMS
- Monitorowanie zgodności (CMM);
- Plan działania w sytuacjach kryzysowych (ERP).
Moduł V. Repetytorium dyplomowe kończące się egzaminem dyplomowym (ustny)
- Bezpieczeństwo i zarządzanie bezpieczeństwem
-
Opłaty za studia
Studia Podyplomowe czesne 2 raty 4 raty Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS) 7 600 zł 7 800 zł 8 000 zł - opłata rekrutacyjna w wysokości 200zł
- 10% zniżki przy zapisie do 30 czerwca i spełnieniu wymogów rekrutacyjnych**
- 20% zniżki dla absolwentów Uczelni Łazarskiego**
*opłata za całość studiów obowiązuje do 30.11.2024 r.
**zniżki nie łączą się z innymi zniżkamiTerminy płatności
Płatność jednorazowa
- Opłatę czesnego uiszcza się jednorazowo w całości 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.
Płatność ratalna
Terminy płatności czesnego w dwóch ratach
- I rata - 7 dni przed rozpoczęciem zajęć
- II rata - do 1 lutego 2025 r.
Terminy płatności czesnego w czterech ratach
- I rata - 7 dni przed rozpoczęciem zajęć
- II rata do 15 grudnia 2024 r.
- III rata do 1 lutego 2025 r.
- IV rata do 1 kwietnia 2025 r.
Opłaty za studia dokonujemy na indywidualny numer konta, podawany w procesie IRK.
Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o kontakt z działem finansowym, e-mail: kwestura@lazarski.edu.pl
-
Zasady rekrutacji
- Terminy i wymagania rekrutacyjne opisane są w zakładkach poszczególnych kierunków.
- Kandydaci muszą posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego **
- Należy wypełnić kompletny formularz zgłoszeniowy (uzupełnić wszystkie wymagane dane).
- Dokonać opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200zł
- Załączyć komplet wymaganych dokumentów (CV, dyplom studiów wyższych oraz dowód opł. rekrutacyjnej)
- O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
**W przypadku kandydatów posiadających dyplom zagraniczny i chcących kontynuować naukę w Polsce na poziomie podyplomowym, istnieją odrębne przepisy dotyczące uznawania dyplomów ukończenia studiów wyższych, wydanych w innych krajach.
Sprawdź szczegóły, aby dowiedzieć się, czy Twój zagraniczny dyplom wymaga dodatkowego procesu uznawania (nostryfikacji), aby umożliwić Ci rozpoczęcie studiów podyplomowych/MBA w Polsce: kliknij TU
Warunkiem przyjęcia zgłoszenia na studia jest:
- wypełnienie kompletnego formularza zgłoszeniowego, który dostępny jest na stronie rekrutacja-ckp.lazarski.pl
- dostarczenie wymaganych dokumentów:
- skan dyplomu ukończenia szkoły wyższej;
- CV
- dowód opł. rekrutacyjnej w wysokości 200zł. Opłaty dokonujemy na indywidualny numer subkonta bankowego, podany w procesie IRK. - Tytułem: ckp_imię i nazwisko kandydata_24_25.
- Uwaga: Jeśli posiadasz dyplom potwierdzający ukończenie studiów wyższych wydany przez zagraniczną uczelnię, pamiętaj dodatkowo skompletować:
- tłumaczenia powyższych dokumentów na język polski, sporządzonych lub poświadczonych przez tłumacza przysięgłego.
- dyplom potwierdzający ukończenie studiów wyższych oraz dodatku/suplementu - zalegalizowanym lub zaopatrzonym w klauzulę apostille (oryginał do wglądu).
- Oryginał dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz dowód osobisty - dokumenty w celu ich weryfikacji należy okazać na wyznaczonych dyżurach Dziekanatu (o terminach dyżurów będziemy Państwa informować poprzez Wirtualną Uczelnię).
- Umowa o odpłatności za studia będzie umieszczona w systemie Wirtualna Uczelnia (podpisanie umowy odbędzie się za pośrednictwem Autenti, która jest bezpłatną, zewnętrzną platformą służącą do elektronicznego podpisywania umów).
OSOBA PRZYJĘTA NA STUDIA, PO OTRZYMANIU INFORMACJI O URUCHOMIENIU STUDIÓW, JEST ZOBLIGOWANA DO PRZEDŁOŻENIA W DZIEKANACIE CKP UCZELNI ŁAZARSKIEGO:
* Informacja o uruchomieniu studiów/szkolenia jest przekazywana uczestnikom wraz z upływem terminu końca rekrutacji drogą elektroniczną. Uruchomienie kierunku uzależnione jest od liczby kandydatów. W przypadku nieuruchomienia studiów opłata rekrutacyjna jest zwracana na wskazane konto.
W przypadku przesyłania danych osobowych droga mailową należy wysyłać pliki zaszyfrowane, skompresowane (np. programami 7 zip, winzip, winrar) oraz zabezpieczone hasłem. Wykorzystane hasło prosimy przesłać do dziekanatu CKP w odrębnym mailu lub wiadomości SMS pod numer telefonu: (+48) 518 017 404
Partnerzy
Zobacz także, kierunki które mogą Cię zainteresować