Rekrutacja otwarta
Prawo Restrukturyzacyjne i Upadłościowe
Skuteczne i efektywne przygotowanie do egzaminu na licencję doradcy restrukturyzacyjnego
Program studiów podyplomowych Prawo restrukturyzacyjne i upadłościowe łączy prawo restrukturyzacyjne i upadłościowe z rachunkowością i analizą finansową. Zdobędziesz wiedzę prawną i ekonomiczną potrzebną do prowadzenia postępowań.
Nauczysz się też tworzyć pisma procesowe i dokumenty zgodne z przepisami. Kierunek przygotowuje do egzaminu na licencję doradcy restrukturyzacyjnego. Poznasz zasady działania Krajowego Rejestru Zadłużonych.
Opis kierunku i cele kształcenia
Studia Prawo restrukturyzacyjne i upadłościowe (restrukturyzacja i likwidacja przedsiębiorstwa) przygotowują do pracy w postępowaniach restrukturyzacyjnych i upadłościowych. Program opiera się na realnych przykładach. Uczysz się prawa, ale też czytania sprawozdań, analizy finansowej i planowania działań naprawczych.
Celem studiów jest:
- nauka prowadzenia postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych,
- przygotowanie do egzaminu na doradcę restrukturyzacyjnego,
- zdobycie umiejętności tworzenia pism procesowych i dokumentów zgodnych z przepisami,
- poznanie obsługi systemu KRZ,
- rozwój kompetencji przydatnych w obsłudze przedsiębiorców w kryzysie.
Powstał we współpracy z Instytutem Prawa Upadłościowego i Restrukturyzacyjnego oraz Badań nad Niewypłacalnością.
Uczestnicy mogą brać udział w projektach badawczych oraz korzystać ze zniżek na szkolenia i konferencje.
Przygotowanie do egzaminu doradcy restrukturyzacyjnego
Dla kogo są to studia?
Adresaci studiów Prawo restrukturyzacyjne i upadłościowe:
- osoby posiadające licencję doradcy restrukturyzacyjnego lub planujące jej uzyskanie,
- adwokaci, radcowie prawni i aplikanci,
- pracownicy firm windykacyjnych i banków,
- przedstawiciele administracji rządowej i samorządów zajmujący się windykacją należności.
Program nauczania
Aby aplikować, kandydat musi posiadać ukończone studia wyższe II stopnia lub jednolite studia magisterskie. Nie ma wymogu ukończenia określonego kierunku studiów. W przypadku nieposiadania stopnia naukowego magistra decyzję o przyjęciu na studia podejmuje kierownik kierunku.
Studia trwają dwa semestry. Zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, zajęcia odbywają się 1 raz w miesiącu w formie dwudniowych (sobotnio-niedzielnych) zjazdów. Wyjątkowo, nie więcej niż trzykrotnie w ciągu studiów, mogą zostać zorganizowane 2 zjazdy w miesiącu. W miesiącach, w których zostaną zaplanowane dwa zjazdy jeden zjazd będzie przeprowadzony w całości w sposób zdalny i nie będzie wymagał przyjazdu uczestników na Uczelnię. Program zakłada nie więcej niż 30% godzin zajęć w formie zdalnej.
- Zagadnienia wprowadzające, podstawy otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego, układ
- Przebieg postępowań restrukturyzacyjnych
- Pomoc publiczna w postępowaniach restrukturyzacyjnych
- Szczególne postępowania restrukturyzacyjne
- Przygotowywanie pism i dokumentów nadzorcy sądowego i zarządcy oraz rozwiązywanie zadań problemowych
- Postępowanie o ogłoszenie upadłości
- Przebieg postępowania upadłościowego
- Międzynarodowe postępowanie upadłościowe i restrukturyzacyjne
- Szczególne postępowania upadłościowe
- Upadłość konsumencka
- Przygotowywanie pism i dokumentów syndyka oraz rozwiązywanie zadań problemowych
- Analiza wskaźnikowa i ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
- Elementy oceny wartości przedsiębiorstwa
- Warsztaty - czytanie sprawozdań finansowych, identyfikacja zagrożenia upadłością, identyfikacja aktywów i obszarów działalności generujących korzyści ekonomiczne
- Tworzenie planu restrukturyzacyjnego
- Postępowania sądowe i egzekucyjne z udziałem nadzorcy, zarządcy lub syndyka
- Restrukturyzacja zatrudnienia
- Doradztwo restrukturyzacyjne
- Zakaz działalności gospodarczej
- Krajowy Rejestr Zadłużonych i funkcjonowanie Portalu Publicznego, Portalu Użytkownika Branżowego i Zarejestrowanego oraz Portalu Sądowego
- uzyskanie zaliczeń z każdego modułu kształcenia,
- co najmniej 70% obecności na zajęciach,
- uzyskanie pozytywnego wyniku egzaminu dyplomowego, sprawdzającego wiedzę i umiejętności zdobyte podczas studiów (test).
Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów. Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów. Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.
Wstępny terminarz: Prawo Restrukturyzacyjne i Upadłościowe
Korzyści z wyboru studiów
- Podczas zajęć przygotujesz komplet dokumentów wykorzystywanych w praktyce – spisy i listy wierzytelności, plany restrukturyzacyjne, propozycje układowe, sprawozdania zarządcze i rachunkowe, plan podziału i inne przewidzianych przepisami Prawa restrukturyzacyjnego i Prawa upadłościowego.
- W ramach bloku ekonomicznego uczysz się analizować kondycję finansową firm na podstawie sprawozdań, wyceniać przedsiębiorstwo oraz identyfikować ryzyka upadłości i możliwości restrukturyzacji.
- Poznajesz funkcjonowanie Krajowego Rejestru Zadłużonych i uczysz się obsługi Portalu Publicznego, Portalu Użytkowników Zarejestrowanych, Portalu Użytkowników Branżowych.
- Uczestniczysz w warsztatach prowadzonych przez praktyków – doradców restrukturyzacyjnych, sędziów oraz autorów ustawy Prawo restrukturyzacyjne i założeń Krajowego Rejestru Zadłużonych. To gwarancja nauki zgodnej z aktualną praktyką rynkową i orzecznictwem.
- Zajęcia mają formę praktycznych warsztatów, podczas których uczestnicy uczą się obsługi systemu teleinformatycznego wykorzystywanego w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Pracujesz na wzorach rzeczywistych dokumentów: spisach i listach wierzytelności, planach restrukturyzacyjnych, propozycjach układowych, sprawozdaniach zarządcy, syndyka i nadzorcy, a także planach podziału. Uczysz się także analizy sprawozdań finansowych i identyfikacji ryzyk finansowych.
- Brak konieczności pisania pracy końcowej (dyplomowej).
Kadra
Anna Hrycaj
Sędzia Sądu Apelacyjnego w Warszawie, Dyrektor IPUIR. W 2013 r. przewodniczący zespołu powołanego przez Ministra Sprawiedliwości ds. przygotowania projektów ustaw z zakresu prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego.
Patryk Filipiak
Adwokat i partner w kancelarii Filipiak Babicz Kancelaria Prawna. Doktor nauk prawnych. Kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny, od 2025 r. członek Zespołu Problemowego ds. Prawa Upadłościowego i Restrukturyzacyjnego w ramach Komisji Kodyfikacyjnej P.C.
Marcin Kubiczek
Kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny, ekonomista oraz biegły z zakresu wyceny przedsiębiorstw, niewypłacalności i odpowiedzialności karnej menedżerów, prowadzi najgłośniejsze upadłości w Polsce, m.in. Idea Banku oraz Getin Noble Banku.
Bartosz Sierakowski
Zastępca Dyrektora Instytutu Prawa Upadłościowego i Restrukturyzacyjnego oraz Badań nad Niewypłacalnością, radca prawny i doradca restrukturyzacyjny, wspólnik w kancelarii Zimmerman Sierakowski i Partnerzy.
Adam Chmielewski
Doktor nauk ekonomicznych, biegły rewident, ekspert w zakresie rachunkowości finansowej i zarządczej, controllingu oraz analiz finansowych, asystent na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Patrycja Makuch
adwokat niewykonujący zawodu, asystent sędziego w Sądzie Rejonowym w Gliwicach, Wydział XII Gospodarczy ds. Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych, od 2021r. delegowana do Ministerstwa Sprawiedliwości, Wydział Rozwoju Rejestrów Sądowych
Piotr Zimmerman
Radca prawny, doradca restrukturyzacyjny, w roku 2006 uczestniczył w pracach Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego przy Ministrze Sprawiedliwości przygotowującej projekt gruntownej nowelizacji Prawa upadłościowego i naprawczego.
Bartosz Kotowicz
Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Gospodarczego Publicznego na Wydziale Prawa i Administracji UŁa, członek Centrum Badań Procesu Legislacyjnego Uczelni Łazarskiego.
Opłaty za studia
- opłata rekrutacyjna w wysokości 200 zł
- 10% zniżki przy zapisie do 30 czerwca i spełnieniu wymogów rekrutacyjnych**
- 20% zniżki dla absolwentów Uczelni Łazarskiego**
*opłata za całość studiów obowiązuje do 30.11.2025 r.
**zniżki nie łączą się z innymi zniżkami
Zasady rekrutacji
Warunki przyjęcia
Aby zgłosić się na studia, kandydat musi:
- Posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego.
- Wypełnić kompletny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie rekrutacja-ckp.lazarski.pl.
- Dokonać opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200 zł na indywidualny numer subkonta bankowego podany w procesie IRK. Tytułem przelewu: ckp_imię i nazwisko kandydata_25_26.
- Załączyć wymagane dokumenty:
- skan dyplomu ukończenia studiów wyższych,
- CV,
- dowód dokonania opłaty rekrutacyjnej.
O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
Kandydaci z dyplomem zagranicznym
Osoby posiadające zagraniczny dyplom i chcące kontynuować naukę w Polsce na poziomie podyplomowym podlegają odrębnym przepisom dotyczącym uznawania dyplomów.
Aby dowiedzieć się, czy Twój dyplom wymaga nostryfikacji: sprawdź szczegóły.
W przypadku cudzoziemców wymagany jest posiadanie:
- dyplomu ukończenia studiów wyższych w Polsce, albo dyplomu ukończenia studiów wyższych za granicą uznanego za równoważny z dyplomem polskim lub nostryfikowanego na zasadach określonych w odrębnych przepisach
- tłumaczenie wymaganych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego
- legalizacja dyplomu lub klauzula apostille (oryginał do wglądu)
- zaleca się uzyskanie pisemnego potwierdzenia akceptacji dyplomu zagranicznego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA).
- certyfikatu, który będzie stanowił podstawę do uznania poziomu znajomości języka (B1) do studiowania w Polsce wydany przez uprawnione instytucje (opracowany zostanie katalog certyfikatów)
Po przyjęciu na studia
Osoby przyjęte na studia, po otrzymaniu informacji o uruchomieniu kierunku, są zobowiązane do:
- przedstawienia w Dziekanacie Łazarski Executive Education oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz dowodu osobistego w celu weryfikacji (terminy dyżurów będą podawane przez Wirtualną Uczelnię),
- podpisania umowy o odpłatności za studia za pośrednictwem platformy Autenti (bezpłatnej, zewnętrznej platformy do podpisywania umów elektronicznych).
Ważne informacje
- Informacja o uruchomieniu kierunku przekazywana jest uczestnikom drogą elektroniczną po zakończeniu rekrutacji.
- Uruchomienie studiów zależy od liczby kandydatów. W przypadku nieuruchomienia kierunku opłata rekrutacyjna jest zwracana na wskazane konto.
- W przypadku przesyłania danych osobowych drogą mailową należy przesyłać pliki zaszyfrowane i skompresowane (np. programami 7-Zip, WinZip, WinRAR) oraz zabezpieczone hasłem. Hasło należy przesłać w osobnej wiadomości e-mail lub SMS pod numer telefonu: (+48) 518 017 404.
- Regulamin