Rekrutacja otwarta

Zarządzanie Bezpieczeństwem w Lotnictwie (SMS)

Kompleksowe przygotowanie do zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach lotniczych

Chcesz zarządzać bezpieczeństwem w lotnictwie na poziomie eksperckim? Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS) to studia podyplomowe dla osób, które chcą zdobyć praktyczną wiedzę o systemach bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Program, opracowany przez doświadczonych praktyków, kładzie nacisk na zdobycie umiejętności niezbędnych do skutecznego identyfikowania zagrożeń i zarządzania ryzykiem w organizacjach lotniczych. To już X edycja!

 

Program spełnia także wymagania dla pracowników organizacji lotniczych posiadających certyfikaty. Dotyczy to osób, które muszą znać zasady SMS zgodnie ze swoim zakresem obowiązków.

Zarejestruj się
Edycja studiów: X edycja
Stopień studiów: Studia podyplomowe
Czas trwania studiów: 1 rok (2 semestry, 182 godzin)
Forma studiów:
  • Niestacjonarny

Opis kierunku i cele kształcenia

Studia podyplomowe Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS) to kompleksowy i unikalny w skali kraju program skierowany do osób związanych z lotnictwem cywilnym – zarówno pracowników certyfikowanych organizacji lotniczych, jak i tych, którzy chcą rozpocząć karierę w tej branży. To odpowiedź na rosnące potrzeby rynku dotyczące wykwalifikowanych specjalistów w zakresie Safety Management System (SMS).

Duży nacisk kładziemy na ćwiczenia i case studies. Uczestnicy nie tylko słuchają wykładów, ale aktywnie rozwiązują zadania, analizują przypadki i uczą się w grupach. Wszystko odbywa się w kameralnych warunkach – w niewielkich grupach, co sprzyja wymianie doświadczeń i zadawaniu pytań.

Bezpieczeństwo to podstawa działania każdej organizacji lotniczej. Program pozwala zdobyć kompetencje, które można od razu zastosować w pracy. Uczestnicy uczą się m.in.:

  • jak proaktywnie identyfikować zagrożenia,
  • jak analizować i minimalizować ryzyko,
  • jak działać zgodnie z wymaganiami systemów zarządzania bezpieczeństwem (SMS). 

Warsztaty w Kraków Airport

Słuchacze studiów podyplomowych Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS) rozwijają swoje kompetencje w bezpośrednim kontakcie z infrastrukturą i służbami lotniskowymi.

 

Dla kogo są to studia?

Program studiów podyplomowych Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS) skierowany jest do:

  • Kadry zarządzającej oraz pracowników odpowiedzialnych za funkcjonowanie systemów zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach lotniczych.​
  • Pracowników operacyjnych i administracyjnych przedsiębiorstw lotniczych, takich jak porty lotnicze, przewoźnicy lotniczy, ośrodki szkoleniowe czy organizacje obsługowe.​
  • Osób zainteresowanych tematyką zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie oraz zarządzaniem w ogóle.​

Program nauczania

Studia trwają dwa semestry. Zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, odbywają się dwa razy w miesiącu w ramach dwudniowych sobotnio-niedzielnych zjazdów w godz.9-17. Program zakłada nie więcej niż 30% godzin zajęć w formie zdalnej.


Moduł I. Wprowadzenie do SMS
  • Wprowadzenie do SMS
  • Historia SMS
Moduł II. Otoczenie prawne i programy bezpieczeństwa
  • Regulacje prawne SMS
  • Programy i plany bezpieczeństwa
Moduł III. Elementy SMS w organizacji lotniczej
  • Polityka bezpieczeństwa
  • Elementy SMS w organizacji
Moduł IV. Zarządzanie i zapewnianie bezpieczeństwa
  • Zarządzanie ryzykiem
  • Wskaźniki bezpieczeństwa
  • Zarządzenie zmianą
  • Audyty i promocja bezpieczeństwa
Moduł V. Raportowanie i badanie zdarzeń lotniczych
  • Badanie wypadków lotniczych
  • Czynnik ludzki
  • Współpraca z PKBWL
  • Raportowanie i analizowanie zdarzeń lotniczych
  • Odpowiedzialność prawna
Moduł VI. Otoczenie SMS
  • Monitorowanie zgodności (CMM)
  • Działania w sytuacjach kryzysowych (ERP)
Moduł V. Repetytorium dyplomowe kończące się egzaminem (ustny)
Warunki ukończenia studiów
  • uzyskanie zaliczeń wszystkich modułów wykazanych w planie studiów,
  • pozytywny wynik z egzaminu (ustny),
  • min. 70% obecności na zajęciach.

Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów. Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów. Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

Wstępny terminarz

Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Uczelni na początku października.

Korzyści z wyboru studiów

  • Nauczysz się poprawnie identyfikować zagrożenia i zarządzać ryzykiem w organizacjach lotniczych
  • Zdobędziesz praktyczne umiejętności wdrażania i monitorowania systemów zarządzania bezpieczeństwem
  • Zajęcia warsztatowe w kameralnych grupach
  • Odbędziesz praktyczne warsztaty u Partnera kierunku, na lotnisku w Krakowie
  • Zajęcia prowadzą eksperci z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu bezpieczeństwem w lotnictwie, aktywni zawodowo, znający realia pracy w portach lotniczych, liniach lotniczych, PAŻP i innych organizacjach sektora
  • Bogata literatura z zarządzania bezpieczeństwem (dostępna w Bibliotece Uczelni)

Jakość merytoryczna i elastyczność, której potrzebują profesjonaliści

Świetni prowadzący, dobrze przygotowany program i organizacja, która realnie wspiera słuchaczy – także tych spoza Warszawy. Marcin Ciupa jasno mówi, za co ceni te studia.

Kadra

dr hab. Piotr Kasprzyk

Pełnomocnik Rektora ds. rozwoju kierunków lotniczych, radca prawny oraz pilot szybowcowy i samolotowy. Posiada wieloletnie doświadczenie w świadczeniu pomocy prawnej z zakresu prawa lotniczego.

dr Piotr Czech, MBA

Zastępca Kierownika studiów, ekspert i konsultant ds. zarządzania portami lotniczymi, bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego i przepisów dot. eksploatacji, certyfikacji lotnisk i żeglugi powietrznej, w latach 2021-2024 Dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie

Piotr Czuban

Kapitan - pilot samolotu biznesowego (premium class). Karierę w lotnictwie rozpoczął od pracy koordynatora ruchu lotniczego naziemnego. Przez 10 lat pracował jako Dyżurny Operacyjny Lotniska w Warszawie.

dr Piotr Galej

Posiada doświadczenie zawodowe jako safety manager, kierownik monitorowania zgodności i jakości, audytor, konsultant organizacji posiadających certyfikaty AOC, ATO, Part-145, Part-M, ANSP, agentów handlowych oraz inspektor ULC.

dr inż. Mariusz Krzyżanowski

W branży lotniczej pracuje ponad 20 lat. Od 2007 roku do dnia dzisiejszego pracuje w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, gdzie współtworzył, wdrożył i rozwija System Zarządzania Bezpieczeństwem(SMS).

Piotr Łaciński

Pełnił m.in. funkcje Naczelnika Inspektoratu SMS oraz Delegatury Południowej ULC w Krakowie, gdzie był odpowiedzialny za ustanowienie głównych standardów nadzoru nad SMS w obszarze lotnictwa cywilnego.

mgr inż. Jacek Mainka

Pilot (Kapitan 787 Dreamliner w LOT Polish Airlines), instruktor, pasjonat i kolekcjoner samolotów historycznych

Dominika Marzec

Inżynier Transportu w specjalności Nawigacja Powietrzna Politechniki Śląskiej. Magister zarządzania w lotnictwie w specjalności Zarządzanie Bezpieczeństwem Lotniczym (Akademia Sztuki Wojennej).

dr Michał Skakuj

Członek zarządu World Birdstrike Association - międzynarodowej organizacji zajmującej się zagrożeniami środowiskowymi w lotnictwie cywilnym i wojskowym, współpracujący między innymi z NATO, ICAO i EASA.

dr hab. Adam Tarnowski

Członek European Association for Aviation Psychology (posiada certyfikat psychologa lotniczego), European Association for Work and Organizational Psychology oraz International Testing Commission (individual member).

Marcin Trybus

Dyrektor Pionu Operacyjnego Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o. Od 25 lat związany zawodowo z krakowskim lotniskiem, gdzie w trakcie swojej kariery zajmował stanowiska operacyjne i kierownicze.

Michał Witkowski

Aviation Safety Expert z prawie 30-letnim doświadczeniem, w latach 2017-2021 pełnił funkcje Wiceprezesa ULC ds. Standardów Lotniczych, w latach 2021 – 2024 Z-ca Dyrektora Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie.

Patrycja Pacak

Zastępca Przewodniczącego PKBWL ds. pilotażowych

Maciej Jan Lenartowicz

Ekspert w branży lotniczej z bogatym doświadczeniem w operacjach lotniczych, strategii i finansach. Absolwent prestiżowego Cranfield University, zdobywał doświadczenie w Qatar Airways oraz Polskich Liniach Lotniczych LOT.

Partnerzy Lazarski Aviation Academy

Lazarski Aviation Academy

Współpraca z najlepszymi Partnerami działającymi w branży lotniczej pozytywnie wpływa na jakość naszych programów kształcenia, a także zapewnia możliwość odbycia staży w wybranych instytucjach i firmach. Jesteśmy dumni, że Lazarski Aviation Academy tworzą wspólnie z nami:

ICAO logo Polska Grupa Lotnicza logo PANSA - logo Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. PLL Porty Lotnicze - logo Kraków Airport - logo  Port Lotniczy Wrocław - logo Eversheds Sutherland Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa logo

Opłaty za studia

Dostępne formy opłat na kierunku Zarządzanie Bezpieczeństwem w Lotnictwie (SMS) :

Płatność jednorazowa

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 7 900 zł

Raty: 1 x 7 900 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025

Całkowity koszt: 8 100 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Płatność w 2 ratach

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 8 100 zł

Raty: 2 x 4 050 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025
∙ 2 rata - 1 lutego 2025

Całkowity koszt: 8 300 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Płatność w 4 ratach

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 8 300 zł

Raty: 4 x 2 075 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025
∙ 2 rata - 15 grudnia 2025
∙ 3 rata - 1 lutego 2026
∙ 4 rata - 1 kwietnia 2026

Całkowity koszt: 8 500 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Dostępne zniżki:

**zniżki nie łączą się z innymi zniżkami


Zasady rekrutacji

Warunki przyjęcia

Aby zgłosić się na studia, kandydat musi:

  1. Posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego.
  2. Wypełnić kompletny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie rekrutacja-ckp.lazarski.pl.
  3. Dokonać opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200 zł na indywidualny numer subkonta bankowego podany w procesie IRK. Tytułem przelewu: ckp_imię i nazwisko kandydata_25_26.
  4. Załączyć wymagane dokumenty:
    • skan dyplomu ukończenia studiów wyższych,
    • CV,
    • dowód dokonania opłaty rekrutacyjnej.

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Kandydaci z dyplomem zagranicznym

Osoby posiadające zagraniczny dyplom i chcące kontynuować naukę w Polsce na poziomie podyplomowym podlegają odrębnym przepisom dotyczącym uznawania dyplomów.

W przypadku cudzoziemców wymagany jest posiadanie:

  • dyplomu ukończenia studiów wyższych w Polsce, albo dyplomu ukończenia studiów wyższych za granicą uznanego za równoważny z dyplomem polskim lub nostryfikowanego na zasadach określonych w odrębnych przepisach
  • kandydaci legitymujący się dyplomem ukończenia studiów wydanym za granicą, który nie uprawnia do kontynuacji kształcenia w Polsce (tj. nieobjętym uznawalnością na podstawie umów międzynarodowych lub nostryfikacji), są zobowiązani do przedstawienia pisemnej informacji wydanej przez dyrektora NAWA, potwierdzającej ich uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe.
  • tłumaczenie wymaganych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego
  • legalizacja dyplomu lub klauzula apostille (oryginał do wglądu)
  • zaleca się uzyskanie pisemnego potwierdzenia akceptacji dyplomu zagranicznego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA).
  • certyfikatu, który będzie stanowił podstawę do uznania poziomu znajomości języka (B2) do studiowania w Polsce wydany przez uprawnione instytucje (opracowany zostanie katalog certyfikatów)

Po przyjęciu na studia

Osoby przyjęte na studia, po otrzymaniu informacji o uruchomieniu kierunku, są zobowiązane do:

  • przedstawienia w Dziekanacie Łazarski Executive Education oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz dowodu osobistego w celu weryfikacji (terminy dyżurów będą podawane przez Wirtualną Uczelnię),
  • podpisania umowy o odpłatności za studia za pośrednictwem platformy Autenti (bezpłatnej, zewnętrznej platformy do podpisywania umów elektronicznych).

Ważne informacje

  • Informacja o uruchomieniu kierunku przekazywana jest uczestnikom drogą elektroniczną po zakończeniu rekrutacji.
  • Uruchomienie studiów zależy od liczby kandydatów. W przypadku nieuruchomienia kierunku opłata rekrutacyjna jest zwracana na wskazane konto.
  • W przypadku przesyłania danych osobowych drogą mailową należy przesyłać pliki zaszyfrowane i skompresowane (np. programami 7-Zip, WinZip, WinRAR) oraz zabezpieczone hasłem. Hasło należy przesłać w osobnej wiadomości e-mail lub SMS pod numer telefonu: (+48) 518 017 404.
  • Regulamin
Zarejestruj się