Dziekan Centrum Kształcenia Podyplomowego oraz Dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego. Od 2015 r. wiceprzewodnicząca Rady Narodowego Funduszu Zdrowia (członek rady od 2010 r.). Dyrektor programu MBA w Ochronie Zdrowia oraz kierownik merytoryczny wielu certyfikowanych przez Uczelnię Łazarskiego programów szkoleniowych dedykowanych profesjonalistom medycznym, kadrze zarządzającej placówkami leczniczymi oraz pracownikom instytucji publicznych z sektora zdrowia. Inicjatorka i liderka Sektorowej Rady ds. Kompetencji w opiece zdrowotnej i opiece społecznej. Autorka licznych publikacji naukowych i eksperckich poświęconych ekonomiczno-społecznym aspektom ochrony zdrowia i nowoczesnym modelom jej organizacji i finansowania. Propagatorka koncepcji „Ochrony zdrowia nakierowanej na wartość” (Value Based Healthcare). Laureatka konkursu Sukces Roku 2022 w Ochronie Zdrowia w kategorii Zdrowie publiczne. Już po raz piąty w pierwszej dziesiątce LISTY STU najbardziej wpływowych osób w polskim systemie ochrony zdrowia. W plebiscycie Kobieta Rynku Zdrowia 2023 na liście 50 najbardziej wpływowych kobiet działających w obszarze zdrowia zajęła 3 miejsce. Integratorka ludzi i idei. Za propagowanie wzorów świadomego przywództwa pełnego empatii, szacunku i uważności laureatka pierwszej edycji konkursu „Sustainable Impact” w kategorii Lider.
Szpitalna ocena innowacyjnych technologii medycznych – HB HTA
-
OFERTA
-
Studia podyplomowe
- Akademia Administracji Publicznej
- Akademia Nowych Technologii i Ochrony Danych Osobowych
- Akademia Biznesu i Prawa Mody
- Akademia HR
- Akademia IT
- Akademia Marketera
- Akademia Menedżera
- Akademia Praktyków Prawa
- Akademia Prawa Sądowego
- Akademia Rynku Nieruchomości
- Akademia Rynku Ochrony Zdrowia
- Akademia Transportu Lotniczego
- Akademia Umiejętności Psychologicznych
- Akademia Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska
- Akademia Compliance
-
MBA
- Master of Business Administration (MBA Sport)
- MBA Healthcare Innovation & Technology – MBA HIT
- Master of Business Administration (MBA ESG)
- Master of Business Administration (MBA w Budownictwie)
- Master of Business Administration (MBA Energetyka)
- Master of Business Administration (MBA w Lotnictwie)
- Master of Business Administration (MBA w Ochronie Zdrowia)
- Master of Business Administration (MBA Zarządzanie)
- Szkolenia i kursy
-
Studia podyplomowe
Szpitalna ocena innowacyjnych technologii medycznych – HB HTA
-
O kierunku
„Program opracowany i realizowany przez Uczelnię Łazarskiego w ramach projektu pn. „Kompetencje na rzecz rozwoju innowacyjnego sektora ochrony zdrowia. Innowacje i technologie kluczem do wzrostu wartości zdrowotnej i budowy zrównoważonego systemu”, na podstawie umowy nr 2023/ABM/06/00010 – 00. Projekt finansowany jest ze środków budżetu państwa przez Agencję Badań Medycznych w ramach konkursu nr ABM/2023/6 na opracowanie i realizację autorskiego programu studiów podyplomowych z zakresu nauk biomedycznych.”
Sektor medyczny należy do najbardziej innowacyjnych na świecie. Tempo rozwoju nowoczesnych technologii medycznych rodzi szanse na skuteczniejsze i efektywniejsze zaspakajanie potrzeb zdrowotnych. Stawia jednak także przed podmiotami wdrażającymi innowacje i je finansującymi nowe wyzwania, związane z umiejętną oceną wartości dodanej, którą niesie innowacja w relacji do rzeczywistych potrzeb i możliwości inwestora.
W Polsce działalność szpitalną ponad 950 szpitali, wśród których jest wiele takich, które nie tylko wdrażają innowacyjne technologie, ale także je tworzą. Z badań międzynarodowych, ale także analiz krajowych wynika, że największą skłonność do wdrażania nowoczesnych rozwiązań medycznych mają szpitale kliniczne, instytuty, szpitale wysokospecjalistyczne. Takie inwestycje spotykane są także w szpitalach niższej referencyjności. Niestety w wielu przypadkach decyzja o wdrożeniu innowacyjnych technologii nie jest poprzedzona właściwą oceną, co skutkuje niewykorzystaniem jej potencjału lub wręcz narażeniem szpitala na duże obciążenia finansowe związane z utrzymaniem technologii, nieadekwatne do osiąganych korzyści. Problem nieefektywnych decyzji inwestycyjnych szpitali potwierdza Naczelna Izba Kontroli w swoim Raporcie z maja 2022 r., wskazując na fakt, iż większość skontrolowanych podmiotów leczniczych nie wykorzystywała w pełni potencjału zakupionej wysokospecjalistycznej aparatury medycznej.
HTA (ang. health technology assessment) jest opartą na badaniach, praktyczną oceną odpowiedniej dostępnej wiedzy na temat zarówno bezpośrednich i zamierzonych konsekwencji technologii medycznych, jak i ich pośrednich i niezamierzonych skutków [HTAi 2014, AdHopHTA Handbook]. Celem HTA jest udzielenie odpowiedzi na konkretne pytania zadawane przez decydentów na temat prawdopodobnej wartości technologii medycznych [AdHopHTA Handbook].
HTA, która jest wykonywana w kontekście szpitalnym określa się szpitalną oceną technologii medycznych (HB HTA, ang. hospital-based health technology assessment). HB HTA wspiera procesy decyzyjne dotyczące wdrażania nowych technologii, dostarczając menedżerom dowodów nt. ich efektywności kosztowej. Nowe technologie mogą zastąpić lub uzupełnić istniejące technologie [AdHopHTA Handbook] i prowadzić do wzrostu wartości zdrowotnej rozumianej jako poprawa wyników klinicznych, doświadczeń pacjentów, efektywności ekonomicznej przy jednoczesnym zmniejszaniu różnic w dostępie do usług wysokiej jakości. Szczególną wartością HB HTA jest uwzględnienie w procesie oceny unikalnych cech placówki, takie jak wybór dostępnego komparatora, konkretne modele organizacyjne oraz finansowania i rozliczania świadczeń.
Szpitale na całym świecie wykorzystują metodyczną ocenę technologii medycznych (HB HTA). W Polsce wytyczne dotyczące HB HTA stają się profesjonalnym narzędziem, które jest dostępne również dla krajowych placówek medycznych. Niestety ograniczeniem w pełnym wykorzystaniu tej metodyki jest niewielka liczba osób, które posiadają odpowiednią wiedzę na temat HB HTA oraz umiejętności praktycznego jej stosowania. Wprowadzenie odpowiednich studiów może pomóc w zwiększeniu kompetencji personelu i poprawie efektywności wdrażania nowoczesnych, skutecznych i efektywnych kosztowo technologii medycznych.
-
Adresaci i atuty studiów
Dla kogo?
Wsparcie w ramach projektu skierowane jest do:
- osób zatrudnionych w sektorze biomedycznym:
- pracowników podmiotów leczniczych w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
- osób wykonujących zawód medyczny;
- osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach o profilu farmaceutycznym, wyrobów medycznych, rozwiązań IT dla sektora ochrony zdrowia, badań klinicznych, biotechnologicznym - niezależnie od formy zatrudnienia;
- pracowników uczelni wyższych o profilu biomedycznym;
- pracowników administracji systemu ochrony zdrowia i obszaru zdrowia publicznego, z wyłączeniem pracowników Agencji Badań Medycznych;
- będących absolwentami studiów I lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich:
- którzy dobrowolnie zadeklarowali chęć uczestnictwa w studiach podyplomowych, tzn. nie są delegowani przez pracodawcę do uczestnictwa w programie;
- których doświadczenie zawodowe wynosi minimum dwa lata.
Atuty:
- Jedyne takie studia w Polsce, które gwarantują uzyskanie profesjonalnych kompetencji na najwyższym poziomie w zakresie metodycznej oceny innowacyjnych technologii medycznych i umiejętność ich stosowania w praktyce.
- Zajęcia prowadzone przez doświadczonych praktyków i kadry wykładowczej.
- osób zatrudnionych w sektorze biomedycznym:
-
Przesłanki i cele
Program HB HTA powstał na gruncie dorobku naukowego projektu badawczego realizowanego przez Uczelnię Łazarskiego w konsorcjum z Narodowym Funduszem Zdrowia i Narodowym Instytutem Kardiologii im. Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Aninie w ramach projektu Gospostrateg pt. „Wdrożenie systemu Hospital-Based HTA (HB HTA) – Szpitalnej Oceny Innowacyjnych Technologii Medycznych”. Efektem projektu są polskie wytyczne dla oceny innowacyjnych technologii medycznych na poziomie szpitalnym, jako komponentu procesu podejmowania racjonalnych decyzji o alokacji środków publicznych w rozwój nowoczesnego systemu ochrony zdrowia. HB HTA jest elementem komplementarnym do HTA, za który odpowiedzialna jest AOTMiT.
Celem kształcenia w programie Hospital Based - Health Technology Assessment (HB HTA) jest wykształcenie profesjonalnych kompetencji w zakresie metodycznej oceny innowacyjnych technologii medycznych i umiejętność ich stosowania w praktyce podmiotów leczniczych. Dostarczenie menedżerom polskich szpitali narzędzi do metodycznej oceny innowacyjnych technologii medycznych pozwoli na zwiększanie efektywności placówek pod względem klinicznym, ale również ekonomicznym.
-
Organizacja studiów
I edycja: X.2024 - VI.2025, II edycja: X.2025 - VI.2026
Organizacja zajęć:
- studia trwają dwa semestry (190h);
- zajęcia rozpoczynają się w drugiej połowie października, odbywają się 1-3 razy w miesiącu w formie dwudniowych (sobotnio-niedzielnych) sesji w godz.9-17;
- 40% godzin planowanych w wersji zdalnej lub asynchronicznej.
Warunkiem ukończenia studiów jest:
- uzyskanie wszystkich efektów uczenia się określonych w programie studiów podyplomowych - potwierdzone uzyskaniem pozytywnych wyników z zaliczeń wszystkich wymaganych modułów/przedmiotów;
- uzyskanie 30 punktów ECTS wymaganych do ukończenia studiów podyplomowych;
- wymagana minimalna obecność na poziomie określonym Regulaminie studiów podyplomowych (min.80% obecności);
- przygotowanie i obrona pracy dyplomowej przed Komisją egzaminacyjną.
-
Wstępny harmonogram I edycja
26-27.10.2024 (s), 16-17.11.2024 (s), 30.11-1.12.2024 (z), 14-15.12.2024 (s), 11-12.01.2025 (z), 25-26.01.2025 (z), 8-9.02.2025 (s), 22-23.02.2025 (s), 8-9.03.2025 (s), 22-23.03.2025 (s), 05-06.04.25 (s), 26-27.04.2025 (z), 10-11.05.2025 (s), 24-25.05.2025 (s)
Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Uczelni.
-
Rekomendacje
-
Wykładowcy
dr n. ekon. Małgorzata Gałązka-Sobotka
Dziekan Centrum Kształcenia Podyplomowego
-
Program
Moduł I. Zarządzanie innowacyjnością szpitala (32h)
- Miejsce szpitala w systemie ochrony zdrowia i kierunki transformacji
- Prawne, organizacyjne i finansowe aspekty działalności szpitalnej
- Zarządzanie rozwojem szpitala w oparciu o innowacje
- Źródła finansowania innowacyjnych technologii medycznych
Moduł II. Wprowadzenie do HB-HTA (48h)
- Ocena technologii medycznych. HTA versus HB-HTA
- Rola raportu HB-HTA w procesie wdrażania i finansowania innowacyjnych technologii medycznych
- Wprowadzenie do metodyki HB-HTA i ewaluacja raportów HB-HTA
- Analiza problemu decyzyjnego
- Analiza kliniczna
- Analiza ekonomiczna
- Analiza organizacyjna
Moduł III. Praktyka HB-HTA (72h)
- Narzędzia w procesie HB-HTA
- Warsztat analizy problemu decyzyjnego
- Warsztat analizy efektywności klinicznej i bezpieczeństwa technologii medycznej, z uwzględnieniem opinii pacjentów
- Warsztat analizy wpływu technologii medycznej na udzielanie świadczeń w szpitalu
- Warsztat analizy efektywności ekonomicznej i wpływu technologii medycznej na budżet szpitala/jednostki
- Raportowanie i prezentacja analizy HB-HTA
Moduł IV. Organizacja jednostki HB-HTA (16h)
- Organizacja jednostki HB-HTA - wizyta studyjna
- Ewaluacja i monitorowanie wdrożenia innowacyjnej technologii
Moduł V. Zarządzanie zespołem i komunikacja na rzecz rozwoju innowacyjności szpitala (16h)
- Zarządzanie zespołem i komunikacja
- Zarządzanie konfliktem
Moduł VI. Moduł dyplomowy (6h)
- Sesja mentoringowa
- Seminarium dyplomowe
-
Zasady rekrutacji
Rekrutacja będzie przeprowadzona zgodnie z polityką równych szans. Na podstawie weryfikacji złożonych dokumentów pod kątem spełnienia kryteriów formalnych i uzyskanych punktów na pytania otwarte zostanie utworzona lista uczestników projektu.
Pracownicy zatrudnieni w danej jednostce organizacyjnej/przedsiębiorstwa stanowić mogą nie więcej niż 20% uczestników danej edycji studiów podyplomowych.
Kandydaci/tki zakwalifikowany/a do projektu doręczają oryginały dokumentów wymienionych w § 1 ust. 2 wraz z dowodem osobistym do weryfikacji oraz podpisują umowę przez zewnętrzną platformę Autenti (bezpłatna platforma służąca do podpisywania umów) w terminie 14 dni od dnia otrzymania potwierdzenia przyjęcia do udziału w projekcie.
Warunkiem przyjęcia zgłoszenia na studia jest:
- Spełnienie wymagań rekrutacyjnych, o których mowa powyżej;
- Odpowiedź na wskazane 3 pytania otwarte w ramach formularza zgłoszeniowego.
- Wypełnienie kompletnego formularza zgłoszeniowego, który dostępny jest na stronie: ckp-rekrutacja.lazarski.pl i dołączenie wymaganych dokumentów:
- skan dyplomu ukończenia studiów II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich;
- skan oświadczenia woli o chęci realizacji studiów w ramach projektu, deklarację udziału w projekcie na zasadach określonych we wzorze umowy;
- CV (ze wskazaniem: aktualnego miejsca pracy - zajmowanego stanowiska, doświadczenia o charakterze kierowniczym lub koordynującym oraz doświadczeni doświadczenie zawodowe w sektorze ochrony zdrowia);
- dokument (certyfikat/zaświadczenie/oświadczenie) potwierdzający znajomość języka angielskiego (ze wskazaniem poziomu znajomości) minimum na poziomie B2 - jeżeli dotyczy;
- zaświadczenie o niepełnosprawności - jeżeli dotyczy.
Harmonogram rekrutacji:
- 17.06-13.09.2024 r. - rekrutacja online
- 30.09.2024 r. - wyniki rekrutacji
O przyjęciu na studia podyplomowe decyduje łączna liczba uzyskanych punktów. Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji zawarte są w Regulaminie rekrutacji.
Partnerzy