Rekrutacja zamknięta
Szpitalna Ocena Innowacyjnych Technologii Medycznych – HB HTA
Kompleksowa metodyka oceny technologii medycznych w szpitalach
Program opracowany i realizowany przez Uczelnię Łazarskiego w ramach projektu pn. „Kompetencje na rzecz rozwoju innowacyjnego sektora ochrony zdrowia. Innowacje i technologie kluczem do wzrostu wartości zdrowotnej i budowy zrównoważonego systemu”, na podstawie umowy nr 2023/ABM/06/00010 – 00. Projekt finansowany jest ze środków budżetu państwa przez Agencję Badań Medycznych w ramach konkursu nr ABM/2023/6 na opracowanie i realizację autorskiego programu studiów podyplomowych z zakresu nauk biomedycznych.
Studia HB HTA to jedyne w Polsce podyplomowe kształcenie dla osób chcących realnie wpływać na rozwój nowoczesnych technologii w placówkach medycznych. Uczestnicy zdobywają wiedzę, która bezpośrednio przekłada się na jakość decyzji inwestycyjnych w szpitalach.
I edycja: X.2024 - VI.2025, II edycja: X.2025 - VI.2026
Opis kierunku i cele kształcenia
Nowoczesne technologie w medycynie – potrzeba metodycznej oceny
System ochrony zdrowia coraz częściej opiera się na innowacyjnych technologiach – od zaawansowanej diagnostyki po cyfrowe rozwiązania wspierające leczenie. Jednak skuteczne i odpowiedzialne wdrażanie tych rozwiązań wymaga czegoś więcej niż intuicji – konieczna jest metodyczna analiza ich wartości.
Health Technology Assessment (HTA) to oparta na badaniach, praktyczna ocena dostępnej wiedzy na temat technologii medycznych – zarówno ich bezpośrednich i zamierzonych konsekwencji, jak i pośrednich, niezamierzonych skutków [HTAi 2014, AdHopHTA Handbook].
Celem HTA jest udzielenie odpowiedzi na konkretne pytania zadawane przez decydentów dotyczące prawdopodobnej wartości danej technologii medycznej – jej skuteczności, bezpieczeństwa, kosztów oraz wpływu na system opieki zdrowotnej [AdHopHTA Handbook].
W przypadku oceny realizowanej w konkretnych warunkach placówki szpitalnej mówimy o HB HTA (hospital-based health technology assessment) – szpitalnej ocenie technologii medycznych.
HB HTA wspiera podejmowanie decyzji dotyczących wdrażania nowych technologii, dostarczając menedżerom i decydentom danych dotyczących ich efektywności kosztowej. Nowe rozwiązania mogą zastępować lub uzupełniać istniejące technologie, prowadząc do wzrostu wartości zdrowotnej – rozumianej jako:
- poprawa wyników klinicznych,
- lepsze doświadczenia pacjentów,
- wyższa efektywność ekonomiczna,
- zmniejszenie nierówności w dostępie do wysokiej jakości świadczeń.
Szczególną wartością HB HTA jest uwzględnianie indywidualnych cech danej placówki – takich jak wybór dostępnego komparatora, lokalne modele organizacyjne, struktury finansowania i sposoby rozliczania świadczeń.
Innowacyjne technologie w szpitalach – potrzebna rzetelna ocena przed wdrożeniem
Dla kogo są to studia?
Studia podyplomowe HB HTA zostały zaprojektowane tak, by przygotować specjalistów do praktycznego stosowania metod oceny technologii w konkretnych warunkach placówek szpitalnych. Uczestnicy zdobywają wiedzę, dzięki której będą potrafili samodzielnie analizować zasadność inwestycji, przewidywać skutki wdrażania innowacji i wspierać zrównoważony rozwój szpitala.
Wsparcie w ramach projektu skierowane jest do:
- osób zatrudnionych w sektorze biomedycznym:
- pracowników podmiotów leczniczych w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
- osób wykonujących zawód medyczny,
- osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach o profilu farmaceutycznym, wyrobów medycznych, rozwiązań IT dla sektora ochrony zdrowia, badań klinicznych, biotechnologicznym - niezależnie od formy zatrudnienia,
- pracowników uczelni wyższych o profilu biomedycznym,
- pracowników administracji systemu ochrony zdrowia i obszaru zdrowia publicznego, z wyłączeniem pracowników Agencji Badań Medycznych.
- będących absolwentami studiów I lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich:
- którzy dobrowolnie zadeklarowali chęć uczestnictwa w studiach podyplomowych, tzn. nie są delegowani przez pracodawcę do uczestnictwa w programie,
- których doświadczenie zawodowe wynosi minimum dwa lata.
Program nauczania
Organizacja zajęć: studia trwają dwa semestry (190h), zajęcia rozpoczynają się w drugiej połowie października, odbywają się 1-3 razy w miesiącu w formie dwudniowych (sobotnio-niedzielnych) sesji w godz. 9:00-17:00. Program zakłada 40% godzin planowanych w wersji zdalnej lub asynchronicznej.
- Miejsce szpitala w systemie ochrony zdrowia i kierunki transformacji
- Prawne, organizacyjne i finansowe aspekty działalności szpitalnej
- Zarządzanie rozwojem szpitala w oparciu o innowacje
- Źródła finansowania innowacyjnych technologii medycznych
- Ocena technologii medycznych. HTA versus HB-HTA
- Rola raportu HB-HTA w procesie wdrażania i finansowania innowacyjnych technologii medycznych
- Wprowadzenie do metodyki HB-HTA i ewaluacja raportów HB-HTA
- Analiza problemu decyzyjnego
- Analiza kliniczna
- Analiza ekonomiczna
- Analiza organizacyjna
- Narzędzia w procesie HB-HTA
- Warsztat analizy problemu decyzyjnego
- Warsztat analizy efektywności klinicznej i bezpieczeństwa technologii medycznej, z uwzględnieniem opinii pacjentów
- Warsztat analizy wpływu technologii medycznej na udzielanie świadczeń w szpitalu
- Warsztat analizy efektywności ekonomicznej i wpływu technologii medycznej na budżet szpitala/jednostki
- Raportowanie i prezentacja analizy HB-HTA
- Organizacja jednostki HB-HTA - wizyta studyjna
- Ewaluacja i monitorowanie wdrożenia innowacyjnej technologii
- Zarządzanie zespołem i komunikacja
- Zarządzanie konfliktem
- Sesja mentoringowa
- Seminarium dyplomowe
- uzyskanie wszystkich efektów uczenia się określonych w programie studiów podyplomowych - potwierdzone uzyskaniem pozytywnych wyników z zaliczeń wszystkich wymaganych modułów/przedmiotów
- uzyskanie 30 punktów ECTS wymaganych do ukończenia studiów podyplomowych
- wymagana minimalna obecność na poziomie określonym Regulaminie studiów podyplomowych (min.80% obecności)
- przygotowanie i obrona pracy dyplomowej przed Komisją egzaminacyjną
Harmonogram zjazdów HB HTA | I edycja
Korzyści z wyboru studiów
- Kompetencje oparte na krajowych wytycznych HB HTA
- Zastosowanie wiedzy w praktyce szpitalnej – Poznajesz realne mechanizmy wdrażania innowacji w kontekście placówki – jej struktury, modelu finansowania i specyfiki klinicznej.
- Redukcja ryzyka inwestycyjnego – Zdobędziesz narzędzia do oceny, czy inwestycja w technologię jest zasadna i jakie niesie konsekwencje kliniczne i ekonomiczne.
- Zajęcia prowadzone przez praktyków i ekspertów – Program współtworzony przez osoby na co dzień pracujące z technologiami w ochronie zdrowia.
- Udział w tworzeniu nowoczesnego systemu ochrony zdrowia – Stajesz się częścią zmiany – wspierasz rozwój systemu opartego na dowodach i wartości zdrowotnej.
- Jedyny taki program w Polsce – oparty o krajowe wytyczne HB HTA, adresowany do decydentów w systemie ochrony zdrowia.
- Realna użyteczność zawodowa – wiedza i narzędzia przekładają się na codzienną pracę w szpitalach i instytucjach medycznych.
HB HTA – krajowy standard oceny technologii medycznych rozwijany przez ekspertów
Kadra
Marek Adamski
Przedsiębiorca i manager, doradca i konsultant biznesowy, kieruje projektami wdrożeniowymi systemów wspomagających zarządzanie procesami HR i BI w największych polskich i międzynarodowych organizacjach.
Małgorzata Gałązka-Sobotka
Dziekan Centrum Kształcenia Podyplomowego, Dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego. Od 2015 r. wiceprzewodnicząca Rady Narodowego Funduszu Zdrowia. Dyrektor programu MBA w Ochronie Zdrowia
Iwona Kowalska-Bobko
Adam Twarowski
Partnerzy



Zasady rekrutacji
Równość szans i przejrzystość procesu
Rekrutacja prowadzona jest zgodnie z polityką równych szans. O przyjęciu na studia decyduje spełnienie wymogów formalnych oraz liczba punktów uzyskanych za odpowiedzi na pytania otwarte zawarte w formularzu zgłoszeniowym.
Pracownicy jednej jednostki organizacyjnej lub przedsiębiorstwa mogą stanowić maksymalnie 20% uczestników danej edycji studiów podyplomowych.
Warunkiem przyjęcia zgłoszenia na studia jest:
- Spełnienie wymagań rekrutacyjnych, o których mowa powyżej.
- Odpowiedź na wskazane 3 pytania otwarte w ramach formularza zgłoszeniowego.
- Wypełnienie kompletnego formularza zgłoszeniowego, który dostępny jest na stronie: https://rekrutacja-ckp.lazarski.pl/
- Dołączenie wymaganych dokumentów:
skan dyplomu ukończenia studiów II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich,
CV z informacjami o aktualnym miejscu pracy, stanowisku, doświadczeniu kierowniczym/koordynacyjnym oraz zawodowym w sektorze ochrony zdrowia,
skan deklaracji udziału w projekcie oraz oświadczenia woli (zgodnie ze wzorem umowy),
dokument potwierdzający znajomość języka angielskiego na poziomie minimum B2 – jeżeli dotyczy,
zaświadczenie o niepełnosprawności – jeżeli dotyczy.
Procedura podpisywania umowy
Kandydaci i kandydatki zakwalifikowani do udziału w projekcie:
doręczają oryginały wymaganych dokumentów oraz okazują dowód osobisty do weryfikacji,
podpisują umowę za pośrednictwem platformy Autenti – bezpłatnej platformy do podpisywania umów elektronicznych.
Czas na dopełnienie formalności wynosi 14 dni od momentu otrzymania potwierdzenia przyjęcia do projektu.
Harmonogram rekrutacji:
16.06 - 15.09.2025 r. - rekrutacja online
30.09.2025 r. - wyniki rekrutacji
O przyjęciu na studia podyplomowe decyduje łączna liczba uzyskanych punktów. Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji zawarte są w Regulaminie rekrutacji.