Rekrutacja otwarta

Prawo Lotnicze

Studiuj prawo lotnicze. Zyskaj praktyczne podejście do globalnych standardów. Jedyne takie studia w Polsce.

Prawo lotnicze to nowoczesne studia podyplomowe, które łączą wiedzę prawniczą z praktyką w branży lotniczej. Uczestnicy uczą się, jak stosować przepisy krajowe, europejskie i międzynarodowe w codziennej pracy. Program przygotowuje do pracy w strukturach lotnictwa cywilnego, zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej.

Zarejestruj się

Opis kierunku i cele kształcenia

Prawo lotnicze to dziedzina o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa, rozwoju technologii i funkcjonowania współczesnego świata. Szybki postęp technologiczny, nowe modele samolotów, rosnące natężenie ruchu lotniczego i globalne standardy wymagają specjalistycznej wiedzy. Niezależnie czy jesteś prawnikiem czy pracujesz w zapleczu operacyjnym branży lotniczej.

Program studiów obejmuje pełne spektrum prawa lotniczego: krajowego, europejskiego i międzynarodowego. W trakcie zajęć uczestnicy poznają m.in. zagadnienia związane z:
  • suwerennością państw w przestrzeni powietrznej,
  • zawieraniem umów lotniczych i stosowaniem załączników technicznych,
  • odpowiedzialnością przewoźników za opóźnienia, overbooking czy odwołania lotów,
  • warunkami eksploatacji lotnisk i ich regulacjami prawnymi,
  • strukturą i zadaniami EASA,
  • zarządzaniem bezpieczeństwem w lotnictwie,
  • aspektami ekonomiki i finansowania transportu lotniczego.

Uzyskaj Certyfikat IATA

Osoby, które zapiszą się do końca czerwca otrzymają Certyfikat IATA "Overview of the Air Transportation System".

Dla kogo są to studia?

Program studiów podyplomowych Prawo lotnicze został stworzony z myślą o osobach, które:

  • pracują lub planują karierę w branży lotniczej,
  • są członkami personelu lotniczego (np. pilot, nawigator lotniczy, informator służby informacji powietrznej i inni),
  • są prawnikami zainteresowanymi specjalizacją w prawie lotniczym,
  • są absolwentami kierunków lotniczych,
  • pracują w portach lotniczych, PAŻP, Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, PKBWL,
  • działają w strukturach aeroklubów lub instytucjach transportowych,
  • chcą uzupełnić kompetencje związane z regulacjami międzynarodowymi i bezpieczeństwem w lotnictwie.

Program nauczania

Studia trwają dwa semestry. Zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, odbywają się co 2 tygodnie, w soboty i niedziele, w godzinach 9-17. Program zakłada nie więcej niż 30% godzin zajęć w formie zdalnej.


I. Międzynarodowe publiczne prawo lotnicze
I. Międzynarodowe publiczne prawo lotnicze
  • Wprowadzenie do międzynarodowego publicznego prawa lotniczego
  • Konwencje lotnicze regulujące żeglugę powietrzną
  • Lotnicze organizacje międzynarodowe
  • Dostęp do rynku transportu lotniczego
  • Prawa trasowe, prawa operacyjne
  • Zasady ustalania taryf
  • Zagraniczna polityka lotnicza
  • Europejski Zielony Ład
II. Międzynarodowe prywatne prawo lotnicze
II. Międzynarodowe prywatne prawo lotnicze
  • Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za szkody na osobie, w bagażu, towarach, za overbooking, odwołanie i opóźnienie lotu
  • Odpowiedzialność eksploatującego za szkody spowodowane osobom trzecim na ziemi
  • Ubezpieczenia lotnicze
  • Problemy właściwości prawa i jurysdykcji
  • Stosunki cywilnoprawne poza przewozem lotniczym (sprzedaż, najem, dzierżawa statku powietrznego itp.)
  • Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez drony
III. System prawa UE i krajowego w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego
III. System prawa UE i krajowego w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego
  • Administracja lotnictwa cywilnego
  • Ramy prawne systemu EASA
  • Kompetencje i zadania Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego jako organu odpowiedzialnego za nadzorowanie i wdrażanie przepisów UE w zakresie bezpieczeństwa lotniczego (m.in. certyfikacja)
  • Regulacje prawne bezzałogowych statków powietrznych
IV. Lotnicza działalność gospodarcza
IV. Lotnicza działalność gospodarcza
  • Koncesje
  • Zezwolenia
V. Prawne aspekty żeglugi powietrznej (FAB)
V. Prawne aspekty żeglugi powietrznej (FAB)
  • Uregulowania prawne żeglugi powietrznej
  • Funkcjonalne Bloki Przestrzeni Powietrznej - FAB
VI. Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS)
VI. Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS)
  • Zarządzanie bezpieczeństwem lotów
  • Badanie wypadków i incydentów lotniczych
  • Just Culture
  • Prawo karne
  • Warunki eksploatacji lotnisk w świetle prawa krajowego i międzynarodowego
VII. Prawo lotnicze finansowe
VII. Prawo lotnicze finansowe
  • Prawo konkurencji
  • Pomoc publiczna
  • Ekonomika transportu lotniczego (Finansowanie linii lotniczych, Prywatyzacja przedsiębiorstw lotniczych, Alianse lotnicze)
VIII. Repetytorium dyplomowe kończące się egzaminem dyplomowym
VIII. Repetytorium dyplomowe kończące się egzaminem dyplomowym
Warunki ukończenia studiów
Warunki ukończenia studiów
  • uzyskanie pozytywnych wyników z zaliczeń wszystkich wymaganych modułów/przedmiotów,
  • pozytywny wynik z egzaminu dyplomowego (test).

Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów.
Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów.
Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

Wstępny terminarz

Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Uczelni na początku października.

Korzyści z wyboru studiów

  • Nauczysz się analizować przepisy prawa lotniczego na poziomie krajowym, europejskim i globalnym
  • Dowiesz się, jak w praktyce wygląda zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie i nadzór nad przestrzenią powietrzną
  • Zdobędziesz wiedzę na temat struktury odpowiedzialności przewoźników i regulacji europejskich
  • Poznasz zasady współpracy między podmiotami systemu transportu lotniczego
  • Zdobędziesz kompetencje potrzebne do pracy w instytucjach międzynarodowych
  • VISITING PROFESSORS i praktycy z branży
  • Uzyskasz prestiżowy certyfikat IATA, który otwiera drzwi do międzynarodowych struktur lotniczych (przy zapisie do 30.06)

Symulator Airbus A320

Każdy uczestnik otrzyma możliwość odbycia 20-minutowego lotu z instruktorem na profesjonalnym symulatorze.

Kadra

prof. dr hab. Anna Konert

Dziekan Wydziału Prawa i Administracji, sędzia w sądzie arbitrażowym w Bukareszcie, członek zarządu European Air Law Association

Piotr Kasprzyk

Tomasz Balcerzak

pilot wojskowy, były Prezes Eurolot Airlines, ekspert branży lotniczej

Michał Chmielewski

doradca Zarządu Smartt Re Sp. Z o.o., ekspert ds. przygotowania, negocjacji, plasowania ryzyk lotniczych

Ewa Jasiuk

adwokat, specjalizuje się w prawie lotniczym, europejskim i międzynarodowym

Agata Kaczyńska

Edmund Klich

Izabela Kraśnicka

Agnieszka Kunert-Diallo

Dyrektor Biura Compliance i Regulacji w PLL „LOT” S.A. oraz w Polskiej Grupie Lotniczej

Krystyna Marut

radca prawny, specjalizuje się w prawie: lotniczym, przewozowym

Julian Rotter

mgr Mateusz Dziudziel

Dyrektor Biura Paliwa Polskich Linii Lotniczych LOT

Mikołaj Doskocz

Maciej Jóźwiak

Anna Burchacińska-Mańko

radca prawny, specjalizuje się w prawie: lotniczym, turystycznym

Opłaty za studia

Studia podyplomowe czesne 2 raty 4 raty
Prawo Lotnicze 7900 zł 8100 zł 8300 zł

Zasady rekrutacji

Terminy i wymagania rekrutacyjne

Szczegółowe terminy i wymagania rekrutacyjne dostępne są w zakładkach poszczególnych kierunków.

Warunki przyjęcia

Aby zgłosić się na studia, kandydat musi:

  1. Posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego.
  2. Wypełnić kompletny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie rekrutacja-ckp.lazarski.pl.
  3. Dokonać opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200 zł na indywidualny numer subkonta bankowego podany w procesie IRK. Tytułem przelewu: ckp_imię i nazwisko kandydata_25_26.
  4. Załączyć wymagane dokumenty:
    • skan dyplomu ukończenia studiów wyższych,
    • CV,
    • dowód dokonania opłaty rekrutacyjnej.

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Kandydaci z dyplomem zagranicznym

Osoby posiadające zagraniczny dyplom i chcące kontynuować naukę w Polsce na poziomie podyplomowym podlegają odrębnym przepisom dotyczącym uznawania dyplomów.

Aby dowiedzieć się, czy Twój dyplom wymaga nostryfikacji, sprawdź szczegóły: kliknij TU

Dodatkowe wymagania dla kandydatów z dyplomem zagranicznym:

  • tłumaczenie wymaganych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego,
  • legalizacja dyplomu lub klauzula apostille (oryginał do wglądu).

Po przyjęciu na studia

Osoby przyjęte na studia, po otrzymaniu informacji o uruchomieniu kierunku, są zobowiązane do:

  • przedstawienia w Dziekanacie Łazarski Executive Education oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz dowodu osobistego w celu weryfikacji (terminy dyżurów będą podawane przez Wirtualną Uczelnię),
  • podpisania umowy o odpłatności za studia za pośrednictwem platformy Autenti (bezpłatnej, zewnętrznej platformy do podpisywania umów elektronicznych).

Ważne informacje

  • Informacja o uruchomieniu kierunku przekazywana jest uczestnikom drogą elektroniczną po zakończeniu rekrutacji.
  • Uruchomienie studiów zależy od liczby kandydatów. W przypadku nieuruchomienia kierunku opłata rekrutacyjna jest zwracana na wskazane konto.
  • W przypadku przesyłania danych osobowych drogą mailową należy przesyłać pliki zaszyfrowane i skompresowane (np. programami 7-Zip, WinZip, WinRAR) oraz zabezpieczone hasłem. Hasło należy przesłać w osobnej wiadomości e-mail lub SMS pod numer telefonu: (+48) 518 017 404.
  • https://ckp.lazarski.pl/regulaminy/