Rekrutacja otwarta

Prawo Lotnicze

Studiuj prawo lotnicze. Zyskaj praktyczne podejście do globalnych standardów. Jedyne takie studia w Polsce.

Prawo lotnicze to nowoczesne studia podyplomowe, które łączą wiedzę prawniczą z praktyką w branży lotniczej. Uczestnicy uczą się, jak stosować przepisy krajowe, europejskie i międzynarodowe w codziennej pracy. Program przygotowuje do pracy w strukturach lotnictwa cywilnego, zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej.

Zarejestruj się
Edycja studiów: XIII edycja
Stopień studiów: Studia podyplomowe
Czas trwania studiów: 1 rok (2 semestry, 202 godzin)
Forma studiów:
  • Niestacjonarny

Opis kierunku i cele kształcenia

Prawo lotnicze to dziedzina o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa, rozwoju technologii i funkcjonowania współczesnego świata. Szybki postęp technologiczny, nowe modele samolotów, rosnące natężenie ruchu lotniczego i globalne standardy wymagają specjalistycznej wiedzy. Niezależnie czy jesteś prawnikiem czy pracujesz w zapleczu operacyjnym branży lotniczej.

Program studiów obejmuje pełne spektrum prawa lotniczego: krajowego, europejskiego i międzynarodowego. W trakcie zajęć uczestnicy poznają m.in. zagadnienia związane z:

  • suwerennością państw w przestrzeni powietrznej,
  • zawieraniem umów lotniczych i stosowaniem załączników technicznych,
  • odpowiedzialnością przewoźników za opóźnienia, overbooking czy odwołania lotów,
  • warunkami eksploatacji lotnisk i ich regulacjami prawnymi,
  • strukturą i zadaniami EASA,
  • zarządzaniem bezpieczeństwem w lotnictwie,
  • aspektami ekonomiki i finansowania transportu lotniczego.

Dla kogo są to studia?

Program studiów podyplomowych Prawo lotnicze został stworzony z myślą o osobach, które:

  • pracują lub planują karierę w branży lotniczej,
  • są członkami personelu lotniczego (np. pilot, nawigator lotniczy, informator służby informacji powietrznej i inni),
  • są prawnikami zainteresowanymi specjalizacją w prawie lotniczym,
  • są absolwentami kierunków lotniczych,
  • pracują w portach lotniczych, PAŻP, Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, PKBWL,
  • działają w strukturach aeroklubów lub instytucjach transportowych,
  • chcą uzupełnić kompetencje związane z regulacjami międzynarodowymi i bezpieczeństwem w lotnictwie.

Program nauczania

Studia trwają dwa semestry. Zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, odbywają się co 2 tygodnie, w soboty i niedziele, w godzinach 9-17. Program zakłada nie więcej niż 30% godzin zajęć w formie zdalnej.


I. Międzynarodowe publiczne prawo lotnicze
  • Wprowadzenie do międzynarodowego publicznego prawa lotniczego
  • Konwencje lotnicze regulujące żeglugę powietrzną
  • Lotnicze organizacje międzynarodowe
  • Dostęp do rynku transportu lotniczego
  • Prawa trasowe, prawa operacyjne
  • Zasady ustalania taryf
  • Zagraniczna polityka lotnicza
  • Europejski Zielony Ład
II. Międzynarodowe prywatne prawo lotnicze
  • Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za szkody na osobie, w bagażu, towarach, za overbooking, odwołanie i opóźnienie lotu
  • Odpowiedzialność eksploatującego za szkody spowodowane osobom trzecim na ziemi
  • Ubezpieczenia lotnicze
  • Problemy właściwości prawa i jurysdykcji
  • Stosunki cywilnoprawne poza przewozem lotniczym (sprzedaż, najem, dzierżawa statku powietrznego itp.)
  • Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez drony
III. System prawa UE i krajowego w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego
  • Administracja lotnictwa cywilnego
  • Ramy prawne systemu EASA
  • Kompetencje i zadania Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego jako organu odpowiedzialnego za nadzorowanie i wdrażanie przepisów UE w zakresie bezpieczeństwa lotniczego (m.in. certyfikacja)
  • Regulacje prawne bezzałogowych statków powietrznych
IV. Lotnicza działalność gospodarcza
  • Koncesje
  • Zezwolenia
V. Prawne aspekty żeglugi powietrznej (FAB)
  • Uregulowania prawne żeglugi powietrznej
  • Funkcjonalne Bloki Przestrzeni Powietrznej - FAB
VI. Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS)
  • Zarządzanie bezpieczeństwem lotów
  • Badanie wypadków i incydentów lotniczych
  • Just Culture
  • Prawo karne
  • Warunki eksploatacji lotnisk w świetle prawa krajowego i międzynarodowego
VII. Prawo lotnicze finansowe
  • Prawo konkurencji
  • Pomoc publiczna
  • Ekonomika transportu lotniczego (Finansowanie linii lotniczych, Prywatyzacja przedsiębiorstw lotniczych, Alianse lotnicze)
VIII. Repetytorium dyplomowe kończące się egzaminem
Warunki ukończenia studiów
  • uzyskanie pozytywnych wyników z zaliczeń wszystkich wymaganych modułów/przedmiotów,
  • pozytywny wynik z egzaminu (test).

Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów. Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów. Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

Wstępny terminarz

Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Uczelni na początku października.

Korzyści z wyboru studiów

  • Nauczysz się analizować przepisy prawa lotniczego na poziomie krajowym, europejskim i globalnym
  • Dowiesz się, jak w praktyce wygląda zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie i nadzór nad przestrzenią powietrzną
  • Zdobędziesz wiedzę na temat struktury odpowiedzialności przewoźników i regulacji europejskich
  • Poznasz zasady współpracy między podmiotami systemu transportu lotniczego
  • Zdobędziesz kompetencje potrzebne do pracy w instytucjach międzynarodowych
  • VISITING PROFESSORS i praktycy z branży

Symulator lotu

Każdy uczestnik otrzyma możliwość odbycia 20-minutowego lotu z instruktorem na symulatorze.

Kadra

prof. dr hab. Anna Konert

Dziekan Wydziału Prawa i Administracji, sędzia w sądzie arbitrażowym w Bukareszcie, członek zarządu European Air Law Association

dr hab. Piotr Kasprzyk

Pełnomocnik Rektora ds. rozwoju kierunków lotniczych, radca prawny oraz pilot szybowcowy i samolotowy. Posiada wieloletnie doświadczenie w świadczeniu pomocy prawnej z zakresu prawa lotniczego.

dr inż. Tomasz Balcerzak

Bogate doświadczenie w branży lotniczej oraz w zarządzaniu projektami spółek operacyjnych. Założyciel i współzałożyciel kilku istniejących w Polsce firm z branży lotniczej. Specjalizuje się w transporcie, logistyce, lotnictwie i kosmosie.

Michał Chmielewski

Doradca Zarządu Smartt Re Sp. Z o.o., wiodącego brokera reasekuracyjnego w Polsce. Od ponad 15 lat zaangażowany w przygotowanie, negocjacje, plasowanie ryzyk lotniczych.

dr Ewa Jasiuk

Adwokat. Wieloletni współpracownik kancelarii prawnych. Specjalizuje się w prawie lotniczym europejskim i międzynarodowym, w tym w ubezpieczeniach lotniczych.

mgr Agata Kaczyńska

Prawnik, od 35 lat związana z działalnością w lotnictwie cywilnym, od roku 2000 pracowała na rzecz bezpieczeństwa w lotnictwie, początkowo w Głównej a następnie w Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

dr Edmund Klich

Pułkownik rez. pilot Wojska Polskiego, doktor nauk wojskowych. Od 1997 do 2000 zastępca szefa Wydziału Lotnictwa Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

dr hab. Izabela Kraśnicka

Jest autorką ponad 80 publikacji naukowych, stypendystką The Boeing Corporation oraz Fundacji Kościuszkowskiej. Jej zainteresowania badawcze obejmują międzynarodowe prawo lotnicze i system prawa Stanów Zjednoczonych.

dr Agnieszka Kunert-Diallo

Dyrektor Biura Compliance i Regulacji w PLL „LOT” S.A. oraz w Polskiej Grupie Lotniczej

mgr Mateusz Dziudziel

Dyrektor Biura Paliw Polskich Linii Lotniczych LOT. Pełni funkcję Przewodniczącego Komitetu Efektywności Paliwowej w PLL LOT, który odpowiada za wdrażanie inicjatyw doskonalących i optymalizujących operacje lotnicze w celu redukcji emisji CO2.

Mikołaj Doskocz

Radca prawny z kilkunastoletnim doświadczeniem w obsłudze podmiotów lotniczych. Prowadzi Kancelarię Prawa Lotniczego.

Maciej Jóźwiak

Adwokat, partner kierujący zespołem rozwiązywania sporów w polskim biurze Eversheds Sutherland. Specjalizuje się w reprezentowaniu klientów w postępowaniach spornych, a także w doradztwie z zakresu unikania sporów.

Anna Burchacińska-Mańko

Radca prawny z ponad 20-letnim doświadczeniem w dziedzinie prawa lotniczego. Jest współzałożycielem MMMLegal Kancelarie Radców Prawnych. Wcześniej związana była z PLL LOT S.A.

Partnerzy Lazarski Aviation Academy

Lazarski Aviation Academy

Współpraca z najlepszymi Partnerami działającymi w branży lotniczej pozytywnie wpływa na jakość naszych programów kształcenia, a także zapewnia możliwość odbycia staży w wybranych instytucjach i firmach. Jesteśmy dumni, że Lazarski Aviation Academy tworzą wspólnie z nami:

ICAO logo Polska Grupa Lotnicza logo PANSA - logo Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. PLL Porty Lotnicze - logo Kraków Airport - logo  Port Lotniczy Wrocław - logo Eversheds Sutherland Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa logo

Opłaty za studia

Dostępne formy opłat na kierunku Prawo Lotnicze :

Płatność jednorazowa

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 7 900 zł

Raty: 1 x 7 900 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025

Całkowity koszt: 8 100 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Płatność w 2 ratach

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 8 100 zł

Raty: 2 x 4 050 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025
∙ 2 rata - 1 lutego 2025

Całkowity koszt: 8 300 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Płatność w 4 ratach

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 8 300 zł

Raty: 4 x 2 075 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025
∙ 2 rata - 15 grudnia 2025
∙ 3 rata - 1 lutego 2026
∙ 4 rata - 1 kwietnia 2026

Całkowity koszt: 8 500 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Dostępne zniżki:

**zniżki nie łączą się z innymi zniżkami


Zasady rekrutacji

Warunki przyjęcia

Aby zgłosić się na studia, kandydat musi:

  1. Posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego.
  2. Wypełnić kompletny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie rekrutacja-ckp.lazarski.pl.
  3. Dokonać opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200 zł na indywidualny numer subkonta bankowego podany w procesie IRK. Tytułem przelewu: ckp_imię i nazwisko kandydata_25_26.
  4. Załączyć wymagane dokumenty:
    • skan dyplomu ukończenia studiów wyższych,
    • CV,
    • dowód dokonania opłaty rekrutacyjnej.

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Kandydaci z dyplomem zagranicznym

Osoby posiadające zagraniczny dyplom i chcące kontynuować naukę w Polsce na poziomie podyplomowym podlegają odrębnym przepisom dotyczącym uznawania dyplomów.

W przypadku cudzoziemców wymagany jest posiadanie:

  • dyplomu ukończenia studiów wyższych w Polsce, albo dyplomu ukończenia studiów wyższych za granicą uznanego za równoważny z dyplomem polskim lub nostryfikowanego na zasadach określonych w odrębnych przepisach
  • kandydaci legitymujący się dyplomem ukończenia studiów wydanym za granicą, który nie uprawnia do kontynuacji kształcenia w Polsce (tj. nieobjętym uznawalnością na podstawie umów międzynarodowych lub nostryfikacji), są zobowiązani do przedstawienia pisemnej informacji wydanej przez dyrektora NAWA, potwierdzającej ich uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe.
  • tłumaczenie wymaganych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego
  • legalizacja dyplomu lub klauzula apostille (oryginał do wglądu)
  • zaleca się uzyskanie pisemnego potwierdzenia akceptacji dyplomu zagranicznego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA).
  • certyfikatu, który będzie stanowił podstawę do uznania poziomu znajomości języka (B2) do studiowania w Polsce wydany przez uprawnione instytucje (opracowany zostanie katalog certyfikatów)

Po przyjęciu na studia

Osoby przyjęte na studia, po otrzymaniu informacji o uruchomieniu kierunku, są zobowiązane do:

  • przedstawienia w Dziekanacie Łazarski Executive Education oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz dowodu osobistego w celu weryfikacji (terminy dyżurów będą podawane przez Wirtualną Uczelnię),
  • podpisania umowy o odpłatności za studia za pośrednictwem platformy Autenti (bezpłatnej, zewnętrznej platformy do podpisywania umów elektronicznych).

Ważne informacje

  • Informacja o uruchomieniu kierunku przekazywana jest uczestnikom drogą elektroniczną po zakończeniu rekrutacji.
  • Uruchomienie studiów zależy od liczby kandydatów. W przypadku nieuruchomienia kierunku opłata rekrutacyjna jest zwracana na wskazane konto.
  • W przypadku przesyłania danych osobowych drogą mailową należy przesyłać pliki zaszyfrowane i skompresowane (np. programami 7-Zip, WinZip, WinRAR) oraz zabezpieczone hasłem. Hasło należy przesłać w osobnej wiadomości e-mail lub SMS pod numer telefonu: (+48) 518 017 404.
  • Regulamin
Zarejestruj się