Rekrutacja otwarta

Legislacja w Praktyce

Praktyczne studia podyplomowe dla twórców i opiniodawców prawa

Chcesz nauczyć się pisać dobre prawo – przejrzyście, skutecznie i zgodnie z procedurami? Szukasz alternatywy dla aplikacji legislacyjnej lub chcesz podnieść swoje kompetencje w redagowaniu aktów prawnych? Studia podyplomowe Legislacja w Praktyce to intensywny program dla tych, którzy odpowiadają (lub będą odpowiadać) za tworzenie, opiniowanie i wdrażanie przepisów – od poziomu lokalnego po krajowy.

 

Oferujemy intensywne warsztaty, realne przykłady z praktyki oraz kontakt z ekspertami – legislatorami z KPRM, Sejmu czy RCL. Uczymy jasnego, poprawnego i skutecznego pisania prawa na każdym poziomie – od lokalnych regulacji po ustawodawstwo krajowe. 

Zarejestruj się
Edycja studiów: XI edycja
Stopień studiów: Studia podyplomowe
Czas trwania studiów: 1 rok (2 semestry, 194 godzin)
Forma studiów:
  • Niestacjonarny

Opis kierunku i cele kształcenia

Czym są studia podyplomowe Legislacja w Praktyce?

Wzrost znaczenia prawa w zarządzaniu instytucjami publicznymi i prywatnymi sprawił, że rośnie zapotrzebowanie na specjalistów potrafiących tworzyć i opiniować akty prawne. To odpowiedź na realne potrzeby pracowników administracji państwowej i samorządowej, sektora zdrowia, bankowości, firm ubezpieczeniowych czy korporacji.

Czego nauczysz się na studiach?

  • Tworzenia i redagowania aktów prawnych: ustaw, rozporządzeń, uchwał i regulaminów,
    Prowadzenia procesu legislacyjnego – od założeń po publikację,
  • Pisania jasnych i zgodnych z zasadami techniki legislacyjnej przepisów,
  • Unikania typowych błędów interpretacyjnych i legislacyjnych.

Celem studiów jest zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia przepisów – od ustaw, przez rozporządzenia, po akty wewnętrzne. Uczestnicy poznają cały proces legislacyjny oraz uczą się, jak pisać skuteczne i spójne akty normatywne.

Nasze zajęcia prowadzą praktycy – doświadczeni legislatorzy, którzy stawiają na ćwiczenia, analizy przypadków i pracę z realnymi projektami ustaw. To intensywny, dobrze zaplanowany rok, który przekłada się na konkretne kompetencje i rozwój zawodowy.

Alternatywa dla aplikacji legislacyjnej

Jedyne studia podyplomowe w Polsce uwzględniające potrzeby osób odpowiedzialnych za redagowanie aktów normatywnych w administracji rządowej i samorządowej. Ukończenie tych studiów jest przez wielu pracodawców traktowane na równi z aplikacją legislacyjną. To konkretna szansa na rozwój zawodowy i objęcie prestiżowych stanowisk.

Dla kogo są to studia?

Studia podyplomowe Legislacja w praktyce przeznaczone są dla:

  • Pracowników administracji rządowej i samorządowej,
  • Specjalistów działów prawnych i compliance,
  • Osób odpowiedzialnych za wewnętrzne regulacje w firmach i instytucjach,
  • Przedstawicieli organizacji społecznych i pozarządowych,
  • Wszystkich, którzy chcą nabyć praktyczne umiejętności legislacyjne – bez zbędnej teorii.
Warunkiem udziału jest ukończenie studiów magisterskich. Osoby bez dyplomu z prawa lub administracji realizują dodatkowy moduł wprowadzający z zagadnień prawoznawstwa, prawa konstytucyjnego, cywilnego i administracyjnego (14 godzin).

Program nauczania

Studia trwają dwa semestry. Zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, odbywają się co 2 tygodnie, w soboty i niedziele, w godzinach 9-17. Program zakłada nie więcej niż 30% godzin zajęć teoretycznych przewidziane w formie zdalnej.


Moduł I. Podstawowe zagadnienia z zakresu prawoznawstwa, prawa cywilnego i administracyjnego - obowiązkowy dla osób bez wykształcenia prawnego lub administracyjnego
  • Prawoznawstwo
  • Prawo cywilne
  • Prawo administracyjne
Moduł II. Konstytucyjne aspekty tworzenia prawa
  • System źródeł prawa
  • Naczelne zasady ustrojowe Konstytucji RP
  • Proces prawotwórczy w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego
Moduł III. Podstawy pracy legislatora
  • Zasady techniki prawodawczej wprowadzenie
  • Metodyka pracy legislatora
  • Założenia do projektu ustawy
  • Opiniowanie projektu ustawy
  • Język prawny i język prawniczy - retoryka
  • Ocena skutków regulacji
Moduł IV. Budowa aktu normatywnego
  • Budowa aktu normatywnego
  • Tytuł
  • Przepisy ogólne
  • Przepisy upoważniające
  • Przepisy nowelizujące
  • Przepisy przejściowe i dostosowujące
  • Tworzenie i znoszenie organów
  • Wejście w życie aktu normatywnego i jego ogłoszenie
Moduł V. Wybrane aspekty legislacyjne podstawowych dyscyplin prawa i teksty jednolite
  • Przepisy karne
  • Prawo daninowe
  • Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego
  • Opracowywanie tekstów jednolitych
Moduł VI. Proces legislacyjny
  • Rządowy proces legislacyjny
  • Parlamentarny proces legislacyjny - Sejm
  • Parlamentarny proces legislacyjny - Senat
  • Wybrane zagadnienia prawa UE
  • Proces legislacyjny w UE
  • Procedura przyjmowania umów międzynarodowych
Moduł VII. Akty wykonawcze i akty prawa miejscowego
  • Rozporządzenie
  • Akty prawa miejscowego
  • Akty wewnętrzne
Moduł VIII. Repetytorium dyplomowe kończące się egzaminem dyplomowym
Warunki ukończenia studiów
  • zaliczenie wszystkich modułów - w zależności od modułu poprzez opracowanie zadanego kazusu lub test jednokrotnego wyboru (15 pytań),
  • osoby, które nie ukończyły studiów magisterskich z prawa lub administracji dodatkowo zaliczenie modułu wprowadzającego z prawoznawstwa, prawa konstytucyjnego, cywilnego i administracyjnego,
  • zdanie końcowego egzaminu ustnego
  • uczestnictwo w zajęciach na poziomie min.70%.

Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów. Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów. Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

Wstępny terminarz: Legislacja w Praktyce

Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Uczelni na początku października.

Korzyści z wyboru studiów

  • Warsztaty z praktykami – zajęcia prowadzą doświadczeni legislatorzy z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Sejmu, Rządowego Centrum Legislacji i innych instytucji.
  • Nauka przez działanie – pracujesz na realnych projektach aktów prawnych, analizujesz przykłady z praktyki i uczysz się na błędach, zanim popełnisz je w pracy.
  • Kompetencje cenione na rynku – absolwenci zdobywają konkretne umiejętności, które są wysoko oceniane przez pracodawców z sektora publicznego i prywatnego.
  • Alternatywa dla aplikacji legislacyjnej – to jedyne w Polsce studia podyplomowe w pełni dostosowane do potrzeb osób tworzących akty normatywne w administracji.

Kadra

dr Magdalena Malinowska-Wójcicka

Doktor nauk prawnych, ekspertka z zakresu legislacji, główna specjalistka ds. legislacji w Biurze Pełnomocnika Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych. Autorka i współautorka wielu publikacji z zakresu prawa konstytucyjnego, legislacji oraz prawa lokatorski

Jakub Bennewicz

Autor publikacji w zakresie procedury tworzenia aktów prawnych, w tym przede wszystkim projektów umów międzynarodowych i ustaw wnoszonych przez Radę Ministrów, a także w zakresie prawa Unii Europejskiej.

Elżbieta Kamińska

Główny legislator w Rządowym Centrum Legislacji, gdzie uczestnicząc w procesie legislacyjnym na etapie rządowym zajmuje się sporządzaniem i opiniowaniem projektów ustaw, opiniowaniem projektów założeń projektu ustawy oraz projektów rozporządzeń.

Artur Kowalski

Radca prawny. Ekspert w zakresie tworzenia tekstów jednolitych aktów normatywnych.

Anna Kubik

Obecnie radca prawny w Ministerstwie Infrastruktury, gdzie tworzy i opiniuje projekty aktów normatywnych w zakresie szeroko pojętej infrastruktury oraz  wykonuje zastępstwo procesowe przed sądami.

Anna Łubińska-Bujak

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Ukończyła aplikację legislacyjną oraz Podyplomowe Studium Zagadnień Legislacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego.

Heronim Krzysztof Ostrowski

Członek Polskiego Towarzystwa Legislacji. Ukończył studia doktoranckie na Uniwersytecie Warszawskim. Pisze pracę doktorską z zakresu prawa sprzedaży konsumenckiej. Przewodniczący Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego w Warszawie. 

Monika Walewska

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła także aplikację legislacyjną oraz Podyplomowe Studium Zagadnień Legislacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego.

Wioletta Wichrowska

Jest członkiem Zespołu Ortograficzno-Onomastycznego oraz Zespołu Języka Prawnego Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk.

Opłaty za studia

Dostępne formy opłat na kierunku Legislacja w Praktyce :

Płatność jednorazowa

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 5 600 zł

Raty: 1 x 5 600 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025

Całkowity koszt: 5 800 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Płatność w 2 ratach

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 5 800 zł

Raty: 2 x 2 900 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025
∙ 2 rata - 1 lutego 2025

Całkowity koszt: 6 000 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Płatność w 4 ratach

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 6 000 zł

Raty: 4 x 1 500 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025
∙ 2 rata - 15 grudnia 2025
∙ 3 rata - 1 lutego 2026
∙ 4 rata - 1 kwietnia 2026

Całkowity koszt: 6 200 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Dostępne zniżki:

**zniżki nie łączą się z innymi zniżkami


Zasady rekrutacji

Warunki przyjęcia

Aby zgłosić się na studia, kandydat musi:

  1. Posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego.
  2. Wypełnić kompletny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie rekrutacja-ckp.lazarski.pl.
  3. Dokonać opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200 zł na indywidualny numer subkonta bankowego podany w procesie IRK. Tytułem przelewu: ckp_imię i nazwisko kandydata_25_26.
  4. Załączyć wymagane dokumenty:
    • skan dyplomu ukończenia studiów wyższych,
    • CV,
    • dowód dokonania opłaty rekrutacyjnej.

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Kandydaci z dyplomem zagranicznym

Osoby posiadające zagraniczny dyplom i chcące kontynuować naukę w Polsce na poziomie podyplomowym podlegają odrębnym przepisom dotyczącym uznawania dyplomów.

W przypadku cudzoziemców wymagany jest posiadanie:

  • dyplomu ukończenia studiów wyższych w Polsce, albo dyplomu ukończenia studiów wyższych za granicą uznanego za równoważny z dyplomem polskim lub nostryfikowanego na zasadach określonych w odrębnych przepisach
  • kandydaci legitymujący się dyplomem ukończenia studiów wydanym za granicą, który nie uprawnia do kontynuacji kształcenia w Polsce (tj. nieobjętym uznawalnością na podstawie umów międzynarodowych lub nostryfikacji), są zobowiązani do przedstawienia pisemnej informacji wydanej przez dyrektora NAWA, potwierdzającej ich uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe.
  • tłumaczenie wymaganych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego
  • legalizacja dyplomu lub klauzula apostille (oryginał do wglądu)
  • zaleca się uzyskanie pisemnego potwierdzenia akceptacji dyplomu zagranicznego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA).
  • certyfikatu, który będzie stanowił podstawę do uznania poziomu znajomości języka (B2) do studiowania w Polsce wydany przez uprawnione instytucje (opracowany zostanie katalog certyfikatów)

Po przyjęciu na studia

Osoby przyjęte na studia, po otrzymaniu informacji o uruchomieniu kierunku, są zobowiązane do:

  • przedstawienia w Dziekanacie Łazarski Executive Education oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz dowodu osobistego w celu weryfikacji (terminy dyżurów będą podawane przez Wirtualną Uczelnię),
  • podpisania umowy o odpłatności za studia za pośrednictwem platformy Autenti (bezpłatnej, zewnętrznej platformy do podpisywania umów elektronicznych).

Ważne informacje

  • Informacja o uruchomieniu kierunku przekazywana jest uczestnikom drogą elektroniczną po zakończeniu rekrutacji.
  • Uruchomienie studiów zależy od liczby kandydatów. W przypadku nieuruchomienia kierunku opłata rekrutacyjna jest zwracana na wskazane konto.
  • W przypadku przesyłania danych osobowych drogą mailową należy przesyłać pliki zaszyfrowane i skompresowane (np. programami 7-Zip, WinZip, WinRAR) oraz zabezpieczone hasłem. Hasło należy przesłać w osobnej wiadomości e-mail lub SMS pod numer telefonu: (+48) 518 017 404.
  • Regulamin
Zarejestruj się