Rekrutacja otwarta
Audyt Wewnętrzny i Kontrola Zarządcza
Studia podyplomowe dla przyszłych audytorów i liderów sektora publicznego
Studia podyplomowe Audyt Wewnętrzny i Kontrola Zarządcza mają charakter kwalifikacyjny i doskonalący. Program odpowiada wymogom ustawy o finansach publicznych oraz uwzględnia sugestie Departamentu Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości Ministerstwa Finansów. Uczestnicy zdobywają praktyczne umiejętności niezbędne do pracy w komórkach audytu i systemach kontroli w sektorze publicznym i prywatnym.
Opis kierunku i cele kształcenia
Profesjonalne przygotowanie do zawodu audytora
Studia podyplomowe Audyt Wewnętrzny i Kontrola Zarządcza dostarczają wiedzy z zakresu metodyki audytu, zarządzania ryzykiem i wdrażania skutecznych systemów kontroli. Uczestnicy uczą się, jak przeprowadzać audyty i kontrole zgodnie z międzynarodowymi standardami.
Praktyczne podejście i światowy kontekst
Zajęcia mają formę warsztatową i są prowadzone przez praktyków – ekspertów z zakresu audytu oraz wykład gościnny profesora Adama K. Prokopowicza - ekonomisty i prawnika, wykładowcę uczelni wyższych w USA, Europie i Azji oraz Ameryce Łacińskiej. Specjalizującego się w międzynarodowych aspektach ekonomii, prawa, zarzadzania. Doradcę międzynarodowych instytucji finansowych: Bank Światowy, EBRD, EIB. Doradcę rządów i parlamentów, oraz sektora prywatnego w 30 krajach. Negocjatora międzynarodowego.
Uznanie instytucjonalne
Program jest realizowany w partnerstwie z Instytutem Audytorów Wewnętrznych (The Institute of Internal Auditors (IIA) Polska), który jest przedstawicielem Instytutu Audytorów Wewnętrznych (The Institute of Internal Auditors (IIA)), najstarszej, założonej w 1941 r., i największej na świecie organizacji, skupiającej audytorów wewnętrznych.
Chcesz wykonywać audyt wewnętrzny bez egzaminu państwowego?
Dla kogo są to studia?
Studia podyplomowe Audyt Wewnętrzny i Kontrola Zarządcza skierowane są do osób, które:
- przygotowują się do zawodu audytora wewnętrznego,
- planują rozpocząć pracę w kontroli zarządczej,
- pełnią funkcje kierownicze w jednostkach sektora finansów publicznych,
- pełnią funkcje kierownicze w biznesie,
- są pracownikami komórek audytu wewnętrznego,
- interesuje audyt wewnętrzny i kontrola zarządcza.
Program nauczania
Studia trwają dwa semestry, zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, odbywają się średnio 2 razy w miesiącu w formie dwudniowych (sobotnio-niedzielnych) zjazdów w godz. 9-17. Program zakłada nie więcej niż 50% godzin zajęć w formie zdalnej.
O przyjęcie mogą starać się osoby, które posiadają dyplom wyższej uczelni min. I stopnia.
- Podstawy ekonomii
- Podstawy rachunkowości i badanie sprawozdań finansowych
- Zarządzanie ryzykiem
- Współczesne modele zarządzania i systemy kontrolne
- Kontrola pomocy publicznej
- Umiejętności interpersonalne w postępowaniu audytowym
- Coaching
- Podstawy raportowania zrównoważonego
- Sesja ekspercka
- Podstawy prowadzenia audytu wewnętrznego w sektorze finansów publicznych (pozycja i rola audytu wewnętrznego w jednostce, standardy audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych, karta audytu, program zapewnienia i poprawy jakości)
- Metodyka przeprowadzania audytu (planowanie, program zadania, analiza ryzyka, przeprowadzanie zadania, sprawozdawczość, monitorowanie wdrożenia zaleceń i czynności sprawdzające, techniki audytu)
- Warsztat zadań audytowych
- Elementy statystyki w wykonywaniu zadań audytora wewnętrznego
- Audyt informatyczny
- Kontrola zarządcza
- Rola audytu wewnętrznego w zwalczaniu korupcji i nadużyć
- Sesja ekspercka
- Podstawy prawoznawstwa, w tym źródła prawa
- Zasady dochodzenia roszczeń przed sądem
- Finanse publiczne, w tym dyscyplina finansów publicznych
- Ochrona informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych
- Zamówienia publiczne
- Ochrona danych osobowych
- Dostęp do informacji publicznej
- Sesja ekspercka
- uzyskanie zaliczeń z każdego modułu/przedmiotu kształcenia
- obecność na poziomie min. 70%
- pozytywny wynik z egzaminu dyplomowego przed komisją
Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów. Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów. Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.
Wstępny terminarz
Korzyści z wyboru studiów
- Rekomendacja Ministerstwa Finansów i współpraca z IIA
Kierunek zgodny z krajowymi i międzynarodowymi standardami – potwierdzony przez autorytety w dziedzinie audytu. - Zajęcia warsztatowe z praktykami
Uczysz się od ekspertów z doświadczeniem w administracji, audycie i finansach – na realnych case studies i przykładach z codziennej pracy. - Międzynarodowa perspektywa
Visiting professor Adam K. Prokopowicza – Wykład gościnny – ekonomisty i prawnika, wykładowcę uczelni wyższych w USA, Europie i Azji oraz Ameryce Łacińskiej. Specjalizującego się w międzynarodowych aspektach ekonomii, prawa, zarzadzania. Doradcę międzynarodowych instytucji finansowych: Bank Światowy, EBRD, EIB. Doradcę rządów i parlamentów, oraz sektora prywatnego w 30 krajach. Negocjatora międzynarodowego. - Partnerstwo z IIA Polska
Studia tworzone we współpracy z Instytutem Audytorów Wewnętrznych – globalnym liderem w certyfikacji i edukacji audytorów. - Sesje eksperckie i interdyscyplinarne moduły
Wiedza z zakresu prawa, finansów publicznych, zamówień, ochrony danych i informacji publicznej w jednym, spójnym programie. - Elastyczny system płatności
Możliwość rozłożenia czesnego na dogodne raty – inwestycja w rozwój dopasowana do Twoich możliwości.
Kadra
dr Ewa Jasiuk
Adwokat. Wieloletni współpracownik kancelarii prawnych. Specjalizuje się w prawie lotniczym europejskim i międzynarodowym, w tym w ubezpieczeniach lotniczych.
Iwona Bogucka
Członek Zarządu IIA Polska. Posiadaczka uznanych międzynarodowych i krajowych certyfikatów dotyczących m.in. zarządzania ryzkiem CRMA, audytu wewnętrznego, certyfikowany Approved Compliance Officer ACO, Approved Compliance Expert ACE.
dr Monika Filipiuk
Doktor ekonomii, z głównym ukierunkowaniem na rachunkowość i finanse publiczne (w tym także finanse Unii Europejskiej), oraz praktyk w tym zakresie z 35 letnim stażem pracy zawodowej.
dr hab. Małgorzata Ganczar
Doktor habilitowany nauk prawnych, pracownik badawczo-dydaktyczny Katedry Publicznego Prawa Gospodarczego (Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II), radca prawny.
mgr Artur Gębicz
Posiada ponad 20 letnie menadżerskie i eksperckie doświadczenie w przeprowadzaniu audytów działalności firm z sektora bankowego (doświadczenie zdobyte w grupie AIB, Rabobank oraz BNP Paribas) oraz sektora telekomunikacyjnego (Grupa Orange).
prof. dr hab. Zbigniew Kmiecik
Profesor uczelni w Katedrze Postępowania Administracyjnego na Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, autor około 100 publikacji naukowych, głównie z zakresu postępowania administracyjnego i sądowo-administracyjnego
Julian Malaka
Audytor i trener audytorów ADMA (ADvanced MAnufacturing) z certyfikatami agencji Agoria, autor i redaktor merytoryczny opracowań publikowanych przez Fundację Platforma Przemysłu Przyszłości (FPPP).
Rafał Nikodym
Ponad 17 lat doświadczenia jako audytor wewnętrzny/kontroler. Doświadczenie w sektorze prywatnym (ubezpieczenia) oraz w sektorze publicznym, realizacja zadań zapewniających oraz doradczych w obszarze usług oraz produkcji.
Maciej Piołunowicz
Od 11 lat jest dyrektorem Departamentu Audytu Wewnętrznego w Banku Gospodarstwa Krajowego, gdzie zarządza 21-osobowym zespołem audytorów. Wiceprezes Instytutu Audytorów Wewnętrznych IIA Polska, odpowiedzialny między innymi za współpracę międzynarodową.
prof. Adam Prokopowicz
Ekonomista i prawnik. Ponad 40 lat doświadczenia jako profesor uczelni wyższych w USA, Europie i Azji oraz Ameryce Łacińskiej. Specjalizuje się w międzynarodowych aspektach ekonomii, prawa, zarzadzania.
dr Roman Wosiek
Adiunkt – Instytut Studiów Międzynarodowych, Kolegium Ekonomiczno-Społeczne.
Partnerzy

Opłaty za studia
- opłata rekrutacyjna w wysokości 200 zł
- 20% zniżki dla absolwentów Uczelni Łazarskiego**
*opłata za całość studiów obowiązuje do 30.11.2025 r.
**zniżki nie łączą się z innymi zniżkami
Zasady rekrutacji
Warunki przyjęcia
Aby zgłosić się na studia, kandydat musi:
- Posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego.
- Wypełnić kompletny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie rekrutacja-ckp.lazarski.pl.
- Dokonać opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200 zł na indywidualny numer subkonta bankowego podany w procesie IRK. Tytułem przelewu: ckp_imię i nazwisko kandydata_25_26.
- Załączyć wymagane dokumenty:
- skan dyplomu ukończenia studiów wyższych,
- CV,
- dowód dokonania opłaty rekrutacyjnej.
O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
Kandydaci z dyplomem zagranicznym
Osoby posiadające zagraniczny dyplom i chcące kontynuować naukę w Polsce na poziomie podyplomowym podlegają odrębnym przepisom dotyczącym uznawania dyplomów.
Aby dowiedzieć się, czy Twój dyplom wymaga nostryfikacji: sprawdź szczegóły.
W przypadku cudzoziemców wymagany jest posiadanie:
- dyplomu ukończenia studiów wyższych w Polsce, albo dyplomu ukończenia studiów wyższych za granicą uznanego za równoważny z dyplomem polskim lub nostryfikowanego na zasadach określonych w odrębnych przepisach
- tłumaczenie wymaganych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego
- legalizacja dyplomu lub klauzula apostille (oryginał do wglądu)
- zaleca się uzyskanie pisemnego potwierdzenia akceptacji dyplomu zagranicznego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA).
- certyfikatu, który będzie stanowił podstawę do uznania poziomu znajomości języka (B1) do studiowania w Polsce wydany przez uprawnione instytucje (opracowany zostanie katalog certyfikatów)
Po przyjęciu na studia
Osoby przyjęte na studia, po otrzymaniu informacji o uruchomieniu kierunku, są zobowiązane do:
- przedstawienia w Dziekanacie Łazarski Executive Education oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz dowodu osobistego w celu weryfikacji (terminy dyżurów będą podawane przez Wirtualną Uczelnię),
- podpisania umowy o odpłatności za studia za pośrednictwem platformy Autenti (bezpłatnej, zewnętrznej platformy do podpisywania umów elektronicznych).
Ważne informacje
- Informacja o uruchomieniu kierunku przekazywana jest uczestnikom drogą elektroniczną po zakończeniu rekrutacji.
- Uruchomienie studiów zależy od liczby kandydatów. W przypadku nieuruchomienia kierunku opłata rekrutacyjna jest zwracana na wskazane konto.
- W przypadku przesyłania danych osobowych drogą mailową należy przesyłać pliki zaszyfrowane i skompresowane (np. programami 7-Zip, WinZip, WinRAR) oraz zabezpieczone hasłem. Hasło należy przesłać w osobnej wiadomości e-mail lub SMS pod numer telefonu: (+48) 518 017 404.
- Regulamin