Rekrutacja otwarta

Lotnictwo 5.0. Transformacja i Optymalizacja

Nowoczesne podejście do zarządzania – cyfryzacja, automatyzacja, zrównoważony rozwój

Lotnictwo 5.0 to studia podyplomowe dla osób pracujących w sektorze lotniczym, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje w kierunku nowoczesnych technologii, zarządzania i optymalizacji. Branża zmienia się szybko. Co za tym idzie? Rosną wymagania pasażerów, pojawiają się nowe regulacje, a presja na efektywność nie maleje.

 

Kierunek odpowiada na pilne potrzeby branży związane z cyfryzacją, transformacją organizacyjną i wdrażaniem zasad ESG w lotnictwie cywilnym i komercyjnym.

Zarejestruj się
Edycja studiów: II edycja
Stopień studiów: Studia podyplomowe
Czas trwania studiów: 1 rok (2 semestry, 170 godzin)
Forma studiów:
  • Niestacjonarny

Opis kierunku i cele kształcenia

Dlaczego warto postawić na Lotnictwo 5.0?

Przemiany technologiczne, nowe regulacje Unii Europejskiej oraz nacisk na zrównoważony rozwój wymagają nowych kompetencji. Program „Lotnictwo 5.0. Transformacja i optymalizacja” powstał z myślą o profesjonalistach, którzy chcą przewodzić zmianom – jako liderzy, konsultanci, analitycy czy managerowie projektów w lotnictwie.

Studia przygotowują aktywnego udziału w zmianach technologicznych i regulacyjnych w lotnictwie. Poruszane są m.in. tematy strategii UE, wyzwań bezpieczeństwa oraz integracji bezzałogowych systemów powietrznych w przestrzeń powietrzną.

Sektor lotniczy przechodzi ogromne zmiany. Aby za nimi nadążyć, potrzebna jest aktualna wiedza i umiejętność wykorzystania nowoczesnych narzędzi w codziennej pracy. Lotnictwo 5.0 to kierunek, który przygotowuje do tej roli konkretnie, praktycznie i nowocześnie.

Zrównoważony rozwój w lotnictwie

Poznasz strategie wdrażania standardów ESG (Environmental, Social, Governance) w organizacjach lotniczych. Nauczysz się analizować ryzyko środowiskowe oraz wprowadzać rozwiązania wspierające zrównoważony rozwój – zgodne z globalnymi wymaganiami.

Cyfryzacja i automatyzacja

Zdobędziesz wiedzę na temat cyfrowych systemów zarządzania, sztucznej inteligencji w operacjach lotniczych oraz automatyzacji procesów. Przeanalizujesz realne case studies wdrożeń nowoczesnych technologii w portach lotniczych i liniach lotniczych.

Transformacja sektora lotniczego

Zrozumiesz mechanizmy transformacji technologicznej i regulacyjnej. Dowiesz się, jak zmienia się otoczenie prawne oraz jak zarządzać wdrażaniem nowych systemów, w tym bezzałogowych statków powietrznych (UAV). Przygotujesz się do roli lidera zmian w firmach i instytucjach lotniczych.

Dla kogo są to studia?

Program studiów podyplomowych Lotnictwo 5.0. Transformacja i Optymalizacja został stworzony z myślą o osobach, które:

  • pracują lub planują karierę w branży lotniczej,
  • są członkami personelu lotniczego (np. pilot, nawigator lotniczy, informator służby informacji powietrznej i inni),
  • są prawnikami zainteresowanymi specjalizacją w prawie lotniczym,
  • są absolwentami kierunków lotniczych,
  • pracują w portach lotniczych, PAŻP, Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, PKBWL,
  • działają w strukturach aeroklubów lub instytucjach transportowych,
  • chcą uzupełnić kompetencje związane z regulacjami międzynarodowymi i bezpieczeństwem w lotnictwie.

Program nauczania

Studia trwają dwa semestry. Zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, odbywają się dwa razy w miesiącu w ramach dwudniowych sobotnio-niedzielnych zjazdów w godz.9-17. Program zakłada nie więcej niż 30% godzin zajęć w formie zdalnej.


Moduł I. Sztuczna inteligencja w lotnictwie - transformacja technologiczna
  • Rola SI/AI w lotnictwie cywilnym
  • Kontrola ruchu lotniczego a SI/AI
  • Porty lotnicze a SI/AI
  • Linie lotnicze a SI/AI
  • Digitalizacja transportu lotniczego
Moduł II. Wyzwania regulacyjne
  • Proces regulacyjny/legislacyjny
  • Obszary regulacyjne w zakresie wykorzystywania SI/AI
  • Obszary regulacyjne związane z cyberbezpieczeństwem
  • Regulacje prawne rynku transportu lotniczego
Moduł III. ESG w lotnictwie
  • Globalny zrównoważony rozwój lotnictwa - regulacje prawne, ICAO, pakiet ff55, organizacje lotnicze
  • Zrównoważona przyszłość lotnictwa
  • Zrównoważony rozwój portów lotniczych
  • Zrównoważony rozwój linii lotniczych
  • Greenwashing i konsumenci
  • Tworzenie strategii ESG w organizacji lotniczej
Moduł IV. Strategie i polityki UE w zakresie lotnictwa cywilnego
  • Strategia dotycząca lotnictwa
  • Program zarządzania bezpieczeństwem
  • TEN-T
  • Strategię dronów 2.0
  • Strategia zrównoważonej/inteligentnej mobilności
Moduł V. Security/Cybersecurity
  • Security Management System (SeMS)
  • Krajowy system cyberbezpieczeństwa
  • Bezpieczeństwo systemów awioniki samolotowej, systemów naziemnych i wymiany danych
  • Wykrywanie i reagowanie na incydenty
Moduł VI. Bezzałogowe systemy powietrzne
  • Zastosowanie BSP
  • U-space i UAM
  • Obszary regulacyjne
  • BSP a bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego
Moduł VII. Repetytorium dyplomowe kończące się egzaminem
Warunki ukończenia studiów
  • uzyskanie pozytywnych wyników z zaliczeń wszystkich wymaganych modułów/przedmiotów,
  • pozytywny wynik z egzaminu (test).

Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów. Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów. Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

Wstępny terminarz

Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Uczelni na początku października.

Korzyści z wyboru studiów

  • Nauczysz się poprawnie wdrażać nowoczesne rozwiązania w organizacjach lotniczych
  • Zrozumiesz, jak cyfryzacja i optymalizacja wpływają na efektywność sektora
  • Zdobędziesz wiedzę potrzebną do zarządzania w realiach Lotnictwa 5.0
  • Zajęcia prowadzone są przez praktyków z branży lotniczej
  • Symulator lotu – 20 minut praktyki z instruktorem
  • Zyskasz specjalistyczną wiedzę z zakresu zrównoważonego rozwoju lotnictwa, co czyni naszych absolwentów atrakcyjnymi kandydatami na stanowiska w firmach lotniczych oraz organizacjach międzynarodowych

Kadra

prof. dr hab. Anna Konert

Dziekan Wydziału Prawa i Administracji, sędzia w sądzie arbitrażowym w Bukareszcie, członek zarządu European Air Law Association

dr Jan Malawko

Posiada doświadczenie zawodowe eksperckie jak i menadżerskie w liniach lotniczych, u producentów samolotów, na lotniskach oraz w nadzorze państwowym, zarówno w kraju jak i za granicą.

Radosław Sułek

Obecnie pracuje w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego (ICM-UW), na stanowisku kierownika Zespołu Analizy Danych Lotnictwa.

mgr Piotr Dolata, LLM, LLB

Prawnik, urzędnik mianowany Służby Cywilnej, dyplomata z 18 letnim stażem w polskiej służbie zagranicznej.

dr inż. Tomasz Balcerzak

Bogate doświadczenie w branży lotniczej oraz w zarządzaniu projektami spółek operacyjnych. Założyciel i współzałożyciel kilku istniejących w Polsce firm z branży lotniczej. Specjalizuje się w transporcie, logistyce, lotnictwie i kosmosie.

dr Anna Biernacka-Rygiel

EASA Regulatory Affairs Executive. Doświadczenie zawodowe zdobywała głównie w administracji publicznej w obszarze współpracy międzynarodowej oraz transportu. Z sektorem lotnictwa związana zawodowo od 2020 roku.

mgr Mateusz Dziudziel

Dyrektor Biura Paliw Polskich Linii Lotniczych LOT. Pełni funkcję Przewodniczącego Komitetu Efektywności Paliwowej w PLL LOT, który odpowiada za wdrażanie inicjatyw doskonalących i optymalizujących operacje lotnicze w celu redukcji emisji CO2.

mgr Jarosław Kowalski

Doświadczony menedżer IT i architekt systemów z ponad 20 letnim stażem w projektowaniu, wdrażaniu ekosystemów IT oraz w zarządzaniu organizacjami IT.

Paweł Korzec

Pilot, redaktor naczelny portalu dlapilota.pl. Współautor systemu PansaUTM dopuszczonego do operacyjnego użytku w Polsce, zintegrowanego z cywilną i wojskową służbą ruchu lotniczego.

Paweł Szymański

Absolwent Akademii Obrony Narodowej na kierunku Zarządzanie lotnictwem. Zawodowo związany z Urzędem Lotnictwa Cywilnego od 2006 r. Od 2017 roku Dyrektor Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Luc TYTGAT

Acted as Executive Director and High Representative of the EASA (European Union Aviation Safety Agency) in 2023 and 2024, taking over the helm of the Agency at the end of the previous Executive Director’s mandate pending the nomination of the new Director

Michał Witkowski

Aviation Safety Expert z prawie 30-letnim doświadczeniem, w latach 2017-2021 pełnił funkcje Wiceprezesa ULC ds. Standardów Lotniczych, w latach 2021 – 2024 Z-ca Dyrektora Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie.

Maciej Włodarczyk

Kierownik Ośrodka Rozwoju Systemów UTM i Operacji Bezzałogowych Statków Powietrznych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej 

Małgorzata Bjorum

Chief Information Security Officer w Polskich Portach Lotniczych S.A.

Partnerzy Lazarski Aviation Academy

Lazarski Aviation Academy

Współpraca z najlepszymi Partnerami działającymi w branży lotniczej pozytywnie wpływa na jakość naszych programów kształcenia, a także zapewnia możliwość odbycia staży w wybranych instytucjach i firmach. Jesteśmy dumni, że Lazarski Aviation Academy tworzą wspólnie z nami:

ICAO logo Polska Grupa Lotnicza logo PANSA - logo Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. PLL Porty Lotnicze - logo Kraków Airport - logo  Port Lotniczy Wrocław - logo Eversheds Sutherland Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa logo

Opłaty za studia

Dostępne formy opłat na kierunku Lotnictwo 5.0. Transformacja i Optymalizacja :

Płatność jednorazowa

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 7 900 zł

Raty: 1 x 7 900 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025

Całkowity koszt: 8 100 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Płatność w 2 ratach

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 8 100 zł

Raty: 2 x 4 050 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025
∙ 2 rata - 1 lutego 2025

Całkowity koszt: 8 300 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Płatność w 4 ratach

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 8 300 zł

Raty: 4 x 2 075 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025
∙ 2 rata - 15 grudnia 2025
∙ 3 rata - 1 lutego 2026
∙ 4 rata - 1 kwietnia 2026

Całkowity koszt: 8 500 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Dostępne zniżki:

**zniżki nie łączą się z innymi zniżkami


Zasady rekrutacji

Warunki przyjęcia

Aby zgłosić się na studia, kandydat musi:

  1. Posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego.
  2. Wypełnić kompletny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie rekrutacja-ckp.lazarski.pl.
  3. Dokonać opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200 zł na indywidualny numer subkonta bankowego podany w procesie IRK. Tytułem przelewu: ckp_imię i nazwisko kandydata_25_26.
  4. Załączyć wymagane dokumenty:
    • skan dyplomu ukończenia studiów wyższych,
    • CV,
    • dowód dokonania opłaty rekrutacyjnej.

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Kandydaci z dyplomem zagranicznym

Osoby posiadające zagraniczny dyplom i chcące kontynuować naukę w Polsce na poziomie podyplomowym podlegają odrębnym przepisom dotyczącym uznawania dyplomów.

W przypadku cudzoziemców wymagany jest posiadanie:

  • dyplomu ukończenia studiów wyższych w Polsce, albo dyplomu ukończenia studiów wyższych za granicą uznanego za równoważny z dyplomem polskim lub nostryfikowanego na zasadach określonych w odrębnych przepisach
  • kandydaci legitymujący się dyplomem ukończenia studiów wydanym za granicą, który nie uprawnia do kontynuacji kształcenia w Polsce (tj. nieobjętym uznawalnością na podstawie umów międzynarodowych lub nostryfikacji), są zobowiązani do przedstawienia pisemnej informacji wydanej przez dyrektora NAWA, potwierdzającej ich uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe.
  • tłumaczenie wymaganych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego
  • legalizacja dyplomu lub klauzula apostille (oryginał do wglądu)
  • zaleca się uzyskanie pisemnego potwierdzenia akceptacji dyplomu zagranicznego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA).
  • certyfikatu, który będzie stanowił podstawę do uznania poziomu znajomości języka (B2) do studiowania w Polsce wydany przez uprawnione instytucje (opracowany zostanie katalog certyfikatów)

Po przyjęciu na studia

Osoby przyjęte na studia, po otrzymaniu informacji o uruchomieniu kierunku, są zobowiązane do:

  • przedstawienia w Dziekanacie Łazarski Executive Education oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz dowodu osobistego w celu weryfikacji (terminy dyżurów będą podawane przez Wirtualną Uczelnię),
  • podpisania umowy o odpłatności za studia za pośrednictwem platformy Autenti (bezpłatnej, zewnętrznej platformy do podpisywania umów elektronicznych).

Ważne informacje

  • Informacja o uruchomieniu kierunku przekazywana jest uczestnikom drogą elektroniczną po zakończeniu rekrutacji.
  • Uruchomienie studiów zależy od liczby kandydatów. W przypadku nieuruchomienia kierunku opłata rekrutacyjna jest zwracana na wskazane konto.
  • W przypadku przesyłania danych osobowych drogą mailową należy przesyłać pliki zaszyfrowane i skompresowane (np. programami 7-Zip, WinZip, WinRAR) oraz zabezpieczone hasłem. Hasło należy przesłać w osobnej wiadomości e-mail lub SMS pod numer telefonu: (+48) 518 017 404.
  • Regulamin
Zarejestruj się