Rekrutacja otwarta

Terapia Dzieci i Młodzieży

Jak skutecznie diagnozować i prowadzić terapię pacjentów w wieku rozwojowym?

Zdobądź aktualną, praktyczną wiedzę i narzędzia do pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Kierunek Terapia Dzieci i Młodzieży przygotowuje specjalistów do skutecznego rozpoznawania i prowadzenia terapii w zakresie m.in. depresji, zaburzeń lękowych, PTSD, zaburzeń odżywiania, ADHD czy uzależnień behawioralnych. 

 

Program obejmuje 10 modułów prowadzonych przez doświadczonych praktyków. To propozycja dla osób, które chcą skutecznie wspierać dzieci i nastolatki w najtrudniejszych momentach życia.

 

Limitowana liczba miejsc - maksymalnie 26 osób.

Zarejestruj się

Opis kierunku i cele kształcenia

Skuteczna psychoterapia dzieci i młodzieży — narzędzia, procedury, praktyka

Studia podyplomowe Terapia dzieci i młodzieży odpowiadają na alarmujący wzrost zaburzeń psychicznych wśród pacjentów w wieku rozwojowym. Program obejmuje pracę z realnymi przypadkami klinicznymi i rozwój zaawansowanych kompetencji w obszarach diagnozy psychopatologicznej, konceptualizacji problemów pacjenta oraz wdrażania interwencji opartych na CBT, DBT, ACT i podejściu systemowym. 

Kładziemy nacisk na współpracę interdyscyplinarną oraz dostosowanie oddziaływań terapeutycznych do etapu rozwojowego dziecka. Uczestnicy zdobywają umiejętności niezbędne do pracy w poradniach, ośrodkach zdrowia psychicznego, szkołach i innych placówkach oferujących pomoc dzieciom. 
Kurs stanowi ofertę dla osób, które dążą do spełnienia warunków formalnych wymaganych w procedurze uznania dorobku zawodowego w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży.

Rosnące potrzeby – kryzys zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży

Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży stają się wyzwaniem społecznym. Rośnie liczba diagnoz, prób samobójczych i świadczeń psychiatrycznych. Potrzeba więcej wykwalifikowanych specjalistów.

Dla kogo są to studia?

Studia podyplomowe Terapia Dzieci i Młodzieży są przeznaczone dla:

  • Absolwentów, którzy ukończyli studia całościowe lub II stopnia (magisterskie) z zakresu nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk humanistycznych (psychologia, pedagogika),
  • Psychologów i psychoterapeutów pracujących z dziećmi i młodzieżą,
  • Lekarzy, w szczególności psychiatrzy dzieci i młodzieży,
  • Specjaliści, którzy chcą rozwijać kompetencje w obszarze EBP i planowania terapii indywidualnej przypadków klinicznych.

Program nauczania

Studia trwają dwa semestry. Zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, a zjazdy odbywają się zasadniczo co dwa tygodnie, w soboty i niedziele (z wyjątkiem miesięcy, w których występują święta czy ferie zimowe). Program zakłada 180 godzin zajęć, w tym nie więcej niż 30% godzin w formie zdalnej.


Moduł I - Diagnoza i konceputualizacja pacjenta w wieku rozwojowym. Podstawy teoretyczne użyteczne w terapii dzieci i młodzieży.
Moduł I - Diagnoza i konceputualizacja pacjenta w wieku rozwojowym. Podstawy teoretyczne użyteczne w terapii dzieci i młodzieży.
  • Zasady prowadzenia wywiadu na temat pacjenta w wieku rozwojowym
  • Cykl życia rodziny i wyzwania fazy związanej z rozwojem pacjenta
  • Objaw w kontekście relacji rodzinnych, rozwoju i potrzeb nastolatka
  • Zagrożenia wynikające z nieprawidłowego rozwiązania kryzysów rozwojowych i strategie radzenia sobie z nimi
  • Zasady poufności w terapii pacjenta w wieku rozwojowym
  • Współpraca z rodzicami
  • Podstawowe założenia CBT. Techniki i metody o potwierdzonej skuteczności w pracy z dziećmi i młodzieżą
  • Konceptualizacja przypadku. Tworzenie planów terapeutycznych w oparciu o konceptualizację
Moduł II - Zaburzenia nastroju i zachowania suicydalne
Moduł II - Zaburzenia nastroju i zachowania suicydalne
  • Zaburzenia nastroju – diagnoza, kryteria. Czynniki predysponujące, spustowe i podtrzymujące zaburzenia nastroju
  • Modele terapeutyczne zaburzeń nastroju w pracy z dziećmi i młodzieżą
  • Terapia poznawczo- behawioralna zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży
  • Sposoby postępowania z myślami i zachowaniami suicydalnymi dzieci i młodzieży
  • Praca z nastolatkiem z niską samooceną
Moduł III - Zaburzenia lękowe i OCD
Moduł III - Zaburzenia lękowe i OCD
  • Zaburzenia lękowe – diagnoza, obraz kliniczny. Czynniki wpływające na powstawanie zaburzeń lękowych. Specyfika zaburzeń lękowych i OCD u dzieci i młodzieży
  • Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne (OCD) – diagnoza, obraz kliniczny
  • Metody leczenia OCD i zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży
Moduł IV - Zaburzenia eksternalizacyjne
Moduł IV - Zaburzenia eksternalizacyjne
  • Obraz kliniczny ADHD, problemy wynikające z objawów
  • Zaburzenia opozycyjno-buntownicze i poważne zaburzenia zachowania – kryteria diagnostyczne, obraz kliniczny
  • Modele terapeutyczne i sposoby leczenia
  • Techniki behawioralne. Praca z zachowaniami trudnymi w różnych środowiskach
  • Treningi umiejętności społecznych, treningi zastępowania agresji
  • Warsztaty dla rodziców
Moduł V - Zaburzenia ze spektrum autyzmu
Moduł V - Zaburzenia ze spektrum autyzmu
  • ASD w klasyfikacjach ICD-10, ICD-11, DSM-5. Proces diagnostyczny. Obraz kliniczny w poszczególnych fazach rozwojowych
  • Diagnoza różnicowa i zaburzenia współwystępujące. Specyfika zaburzeń lękowych w ASD
  • Specyfika funkcjonowania poznawczego osób z ASD
  • Oddziaływania terapeutyczne EBP (Evidence-Based Practice) w ASD
  • Analiza funkcjonalna zachowań trudnych
Moduł VI - Terapia behawioralna tików. Uzależnienia behawioralne
Moduł VI - Terapia behawioralna tików. Uzależnienia behawioralne
  • Obraz kliniczny tików. Diagnoza różnicowa i zaburzenia współwystępujące
  • Modele leczenia
  • Terapia behawioralna tików
  • Dziecko z tikami w domu i w szkole
  • Modyfikacja pracy terapeutycznej w zależności od zaburzeń współwystępujących
  • Uzależnienia behawioralne – obraz kliniczny, etiologia, czynniki ryzyka, czynniki podtrzymujące, kryteria diagnostyczne
  • Modele terapeutyczne uzależnień behawioralnych
  • Profilaktyka uzależnień behawioralnych
  • Wskazówki praktyczne pracy z pacjentem z uzależnieniami behawioralnymi
Moduł VII - Terapia zaburzeń odżywiania
Moduł VII - Terapia zaburzeń odżywiania
  • Zaburzenia odżywiania – diagnoza i obraz kliniczny. Czynniki ryzyka i podtrzymujące
  • Konceptualizacja zaburzeń odżywiania w nurcie systemowym. Specyfika pracy z rodziną
  • Model poznawczy zaburzeń odżywiania
  • Psychoterapia poznawczo-behawioralna zaburzeń odżywiania
  • Praca z niską samooceną, perfekcjonizmem i trudnościami relacyjnymi. Kontekst transdiagnostyczny
  • Zasady współpracy z innymi specjalistami
Moduł VIII - Terapia traumy i PTSD dzieci i młodzieży. Zagadnienia związane z seksualnością w kontekście rozwojowym
Moduł VIII - Terapia traumy i PTSD dzieci i młodzieży. Zagadnienia związane z seksualnością w kontekście rozwojowym
  • Model zaburzeń pourazowych dzieci i młodzieży. Diagnoza, kryteria, obraz kliniczny
  • Strategie diagnostyczne, ocena ekspozycji traumatycznej
  • Specyfika objawów PTSD u dzieci i młodzieży
  • Modele terapeutyczne pracy z traumą
  • Klasyfikacja i rozumienie transpłciowości
  • Zagadnienia dysforii płciowej
  • Zasady diagnostyki i postępowanie terapeutyczne u dzieci i młodzieży
  • Modele opieki nad osobami z zaburzeniami rozwoju psychoseksualnego
Moduł IX - Specyfika pracy z nastolatkiem
Moduł IX - Specyfika pracy z nastolatkiem
  • Nastolatek w ujęciu rozwojowym
  • Specyficzne trudności w rozwoju nastolatka. Normatywne i nienormatywne kryzysy rozwojowe. Współpraca z rodzicami
  • Techniki dialogu motywującego w pracy z młodzieżą
  • Praca z nastolatkiem wg modelu terapii akceptacji i zaangażowania (ACT)
  • Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) młodzieży. Trening umiejętności
Moduł X - Repetytorium dyplomowe
Moduł X - Repetytorium dyplomowe
Warunki ukończenia studiów
Warunki ukończenia studiów
  • Uzyskanie pozytywnych wyników z zaliczeń wszystkich wymaganych modułów/przedmiotów
  • Uzyskanie wszystkich punktów 36 ECTS wymaganych do ukończenia studiów podyplomowych

Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów. Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów. Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

Wstępny terminarz

Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Uczelni na początku października.

Korzyści z wyboru studiów

  • Zyskujesz umiejętność precyzyjnej diagnozy klinicznej pacjentów w wieku rozwojowym, z uwzględnieniem złożonych objawów i współwystępowania zaburzeń.
  • Uzupełnisz swoją wiedzę o zaawansowane modele konceptualizacji przypadków klinicznych oraz nauczysz się budować indywidualne plany terapeutyczne dostosowane do etapu rozwoju dziecka lub nastolatka.
  • Nauczysz się stosować skuteczne techniki psychoterapeutyczne — w tym interwencje oparte na CBT, DBT i ACT — w pracy z depresją, zaburzeniami lękowymi, traumą, zaburzeniami odżywiania oraz pacjentami prezentującymi myśli i tendencje samobójcze.
  • Poznasz standardy pracy z rodziną i szkołą oraz nauczysz się prowadzić oddziaływania terapeutyczne w modelu systemowym.
  • Wzmocnisz swoje kompetencje w zakresie współpracy interdyscyplinarnej i będziesz przygotowany do pracy w złożonych środowiskach klinicznych.
  • Zdobędziesz kwalifikacje potwierdzające realizację uzupełniających wymagań formalnych w procedurze uznania dorobku zawodowego psychoterapeuty dzieci i młodzieży.
  • Program spełnia kryteria uznania dorobku zawodowego i zawiera pełen pakiet godzin tematycznych wymaganych przez MZ.
  • Moduły prowadzone przez praktyków — uczysz się od ekspertów z wieloletnim doświadczeniem

Opłaty za studia

Studia podyplomowe
czesne
2 raty
4 raty
Terapia Dzieci i Młodzieży
9500 zł
9700 zł
9900 zł
  • opłata rekrutacyjna w wysokości 200 zł
  • 20% zniżki dla absolwentów Uczelni Łazarskiego**

*opłata za całość studiów obowiązuje do 30.11.2025 r.
**zniżki nie łączą się z innymi zniżkami


Zasady rekrutacji

Warunki przyjęcia

Aby zgłosić się na studia, kandydat musi:

  1. Posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego.
  2. Wypełnić kompletny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie rekrutacja-ckp.lazarski.pl.
  3. Dokonać opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200 zł na indywidualny numer subkonta bankowego podany w procesie IRK. Tytułem przelewu: ckp_imię i nazwisko kandydata_25_26.
  4. Załączyć wymagane dokumenty:
    • skan dyplomu ukończenia studiów wyższych,
    • CV,
    • dowód dokonania opłaty rekrutacyjnej.

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Kandydaci z dyplomem zagranicznym

Osoby posiadające zagraniczny dyplom i chcące kontynuować naukę w Polsce na poziomie podyplomowym podlegają odrębnym przepisom dotyczącym uznawania dyplomów.

Aby dowiedzieć się, czy Twój dyplom wymaga nostryfikacji: sprawdź szczegóły

W przypadku cudzoziemców wymagany jest posiadanie:

  • dyplomu ukończenia studiów wyższych w Polsce, albo dyplomu ukończenia studiów wyższych za granicą uznanego za równoważny z dyplomem polskim lub nostryfikowanego na zasadach określonych w odrębnych przepisach
  • tłumaczenie wymaganych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego
  • legalizacja dyplomu lub klauzula apostille (oryginał do wglądu)
  • zaleca się uzyskanie pisemnego potwierdzenia akceptacji dyplomu zagranicznego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA).
  • certyfikatu, który będzie stanowił podstawę do uznania poziomu znajomości języka (B1) do studiowania w Polsce wydany przez uprawnione instytucje (opracowany zostanie katalog certyfikatów)

Po przyjęciu na studia

Osoby przyjęte na studia, po otrzymaniu informacji o uruchomieniu kierunku, są zobowiązane do:

  • przedstawienia w Dziekanacie Łazarski Executive Education oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz dowodu osobistego w celu weryfikacji (terminy dyżurów będą podawane przez Wirtualną Uczelnię),
  • podpisania umowy o odpłatności za studia za pośrednictwem platformy Autenti (bezpłatnej, zewnętrznej platformy do podpisywania umów elektronicznych).

Ważne informacje

  • Informacja o uruchomieniu kierunku przekazywana jest uczestnikom drogą elektroniczną po zakończeniu rekrutacji.
  • Uruchomienie studiów zależy od liczby kandydatów. W przypadku nieuruchomienia kierunku opłata rekrutacyjna jest zwracana na wskazane konto.
  • W przypadku przesyłania danych osobowych drogą mailową należy przesyłać pliki zaszyfrowane i skompresowane (np. programami 7-Zip, WinZip, WinRAR) oraz zabezpieczone hasłem. Hasło należy przesłać w osobnej wiadomości e-mail lub SMS pod numer telefonu: (+48) 518 017 404.
  • Regulamin
Zarejestruj się