Rekrutacja otwarta
Terapia Dzieci i Młodzieży
Jak skutecznie diagnozować i prowadzić terapię pacjentów w wieku rozwojowym?
Zdobądź aktualną, praktyczną wiedzę i narzędzia do pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Kierunek Terapia Dzieci i Młodzieży przygotowuje specjalistów do skutecznego rozpoznawania i prowadzenia terapii w zakresie m.in. depresji, zaburzeń lękowych, PTSD, zaburzeń odżywiania, ADHD czy uzależnień behawioralnych.
Program obejmuje 10 modułów prowadzonych przez doświadczonych praktyków. To propozycja dla osób, które chcą skutecznie wspierać dzieci i nastolatki w najtrudniejszych momentach życia.
Limitowana liczba miejsc - maksymalnie 26 osób.
Opis kierunku i cele kształcenia
Skuteczna psychoterapia dzieci i młodzieży — narzędzia, procedury, praktyka
Studia podyplomowe Terapia dzieci i młodzieży odpowiadają na alarmujący wzrost zaburzeń psychicznych wśród pacjentów w wieku rozwojowym. Program obejmuje pracę z realnymi przypadkami klinicznymi i rozwój zaawansowanych kompetencji w obszarach diagnozy psychopatologicznej, konceptualizacji problemów pacjenta oraz wdrażania interwencji opartych na CBT, DBT, ACT i podejściu systemowym.
Kładziemy nacisk na współpracę interdyscyplinarną oraz dostosowanie oddziaływań terapeutycznych do etapu rozwojowego dziecka. Uczestnicy zdobywają umiejętności niezbędne do pracy w poradniach, ośrodkach zdrowia psychicznego, szkołach i innych placówkach oferujących pomoc dzieciom.
Kurs stanowi ofertę dla osób, które dążą do spełnienia warunków formalnych wymaganych w procedurze uznania dorobku zawodowego w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży.
Rosnące potrzeby – kryzys zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży
Dla kogo są to studia?
Studia podyplomowe Terapia Dzieci i Młodzieży są przeznaczone dla:
- Absolwentów, którzy ukończyli studia całościowe lub II stopnia (magisterskie) z zakresu nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk humanistycznych (psychologia, pedagogika),
- Psychologów i psychoterapeutów pracujących z dziećmi i młodzieżą,
- Lekarzy, w szczególności psychiatrzy dzieci i młodzieży,
- Specjaliści, którzy chcą rozwijać kompetencje w obszarze EBP i planowania terapii indywidualnej przypadków klinicznych.
Program nauczania
Studia trwają dwa semestry. Zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, a zjazdy odbywają się zasadniczo co dwa tygodnie, w soboty i niedziele (z wyjątkiem miesięcy, w których występują święta czy ferie zimowe). Program zakłada 180 godzin zajęć, w tym nie więcej niż 30% godzin w formie zdalnej.
- Zasady prowadzenia wywiadu na temat pacjenta w wieku rozwojowym
- Cykl życia rodziny i wyzwania fazy związanej z rozwojem pacjenta
- Objaw w kontekście relacji rodzinnych, rozwoju i potrzeb nastolatka
- Zagrożenia wynikające z nieprawidłowego rozwiązania kryzysów rozwojowych i strategie radzenia sobie z nimi
- Zasady poufności w terapii pacjenta w wieku rozwojowym
- Współpraca z rodzicami
- Podstawowe założenia CBT. Techniki i metody o potwierdzonej skuteczności w pracy z dziećmi i młodzieżą
- Konceptualizacja przypadku. Tworzenie planów terapeutycznych w oparciu o konceptualizację
- Zaburzenia nastroju – diagnoza, kryteria. Czynniki predysponujące, spustowe i podtrzymujące zaburzenia nastroju
- Modele terapeutyczne zaburzeń nastroju w pracy z dziećmi i młodzieżą
- Terapia poznawczo- behawioralna zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży
- Sposoby postępowania z myślami i zachowaniami suicydalnymi dzieci i młodzieży
- Praca z nastolatkiem z niską samooceną
- Zaburzenia lękowe – diagnoza, obraz kliniczny. Czynniki wpływające na powstawanie zaburzeń lękowych. Specyfika zaburzeń lękowych i OCD u dzieci i młodzieży
- Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne (OCD) – diagnoza, obraz kliniczny
- Metody leczenia OCD i zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży
- Obraz kliniczny ADHD, problemy wynikające z objawów
- Zaburzenia opozycyjno-buntownicze i poważne zaburzenia zachowania – kryteria diagnostyczne, obraz kliniczny
- Modele terapeutyczne i sposoby leczenia
- Techniki behawioralne. Praca z zachowaniami trudnymi w różnych środowiskach
- Treningi umiejętności społecznych, treningi zastępowania agresji
- Warsztaty dla rodziców
- ASD w klasyfikacjach ICD-10, ICD-11, DSM-5. Proces diagnostyczny. Obraz kliniczny w poszczególnych fazach rozwojowych
- Diagnoza różnicowa i zaburzenia współwystępujące. Specyfika zaburzeń lękowych w ASD
- Specyfika funkcjonowania poznawczego osób z ASD
- Oddziaływania terapeutyczne EBP (Evidence-Based Practice) w ASD
- Analiza funkcjonalna zachowań trudnych
- Obraz kliniczny tików. Diagnoza różnicowa i zaburzenia współwystępujące
- Modele leczenia
- Terapia behawioralna tików
- Dziecko z tikami w domu i w szkole
- Modyfikacja pracy terapeutycznej w zależności od zaburzeń współwystępujących
- Uzależnienia behawioralne – obraz kliniczny, etiologia, czynniki ryzyka, czynniki podtrzymujące, kryteria diagnostyczne
- Modele terapeutyczne uzależnień behawioralnych
- Profilaktyka uzależnień behawioralnych
- Wskazówki praktyczne pracy z pacjentem z uzależnieniami behawioralnymi
- Zaburzenia odżywiania – diagnoza i obraz kliniczny. Czynniki ryzyka i podtrzymujące
- Konceptualizacja zaburzeń odżywiania w nurcie systemowym. Specyfika pracy z rodziną
- Model poznawczy zaburzeń odżywiania
- Psychoterapia poznawczo-behawioralna zaburzeń odżywiania
- Praca z niską samooceną, perfekcjonizmem i trudnościami relacyjnymi. Kontekst transdiagnostyczny
- Zasady współpracy z innymi specjalistami
- Model zaburzeń pourazowych dzieci i młodzieży. Diagnoza, kryteria, obraz kliniczny
- Strategie diagnostyczne, ocena ekspozycji traumatycznej
- Specyfika objawów PTSD u dzieci i młodzieży
- Modele terapeutyczne pracy z traumą
- Klasyfikacja i rozumienie transpłciowości
- Zagadnienia dysforii płciowej
- Zasady diagnostyki i postępowanie terapeutyczne u dzieci i młodzieży
- Modele opieki nad osobami z zaburzeniami rozwoju psychoseksualnego
- Nastolatek w ujęciu rozwojowym
- Specyficzne trudności w rozwoju nastolatka. Normatywne i nienormatywne kryzysy rozwojowe. Współpraca z rodzicami
- Techniki dialogu motywującego w pracy z młodzieżą
- Praca z nastolatkiem wg modelu terapii akceptacji i zaangażowania (ACT)
- Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) młodzieży. Trening umiejętności
- Uzyskanie pozytywnych wyników z zaliczeń wszystkich wymaganych modułów/przedmiotów
- Uzyskanie wszystkich punktów 36 ECTS wymaganych do ukończenia studiów podyplomowych
Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów. Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów. Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.
Wstępny terminarz
Korzyści z wyboru studiów
- Zyskujesz umiejętność precyzyjnej diagnozy klinicznej pacjentów w wieku rozwojowym, z uwzględnieniem złożonych objawów i współwystępowania zaburzeń.
- Uzupełnisz swoją wiedzę o zaawansowane modele konceptualizacji przypadków klinicznych oraz nauczysz się budować indywidualne plany terapeutyczne dostosowane do etapu rozwoju dziecka lub nastolatka.
- Nauczysz się stosować skuteczne techniki psychoterapeutyczne — w tym interwencje oparte na CBT, DBT i ACT — w pracy z depresją, zaburzeniami lękowymi, traumą, zaburzeniami odżywiania oraz pacjentami prezentującymi myśli i tendencje samobójcze.
- Poznasz standardy pracy z rodziną i szkołą oraz nauczysz się prowadzić oddziaływania terapeutyczne w modelu systemowym.
- Wzmocnisz swoje kompetencje w zakresie współpracy interdyscyplinarnej i będziesz przygotowany do pracy w złożonych środowiskach klinicznych.
- Zdobędziesz kwalifikacje potwierdzające realizację uzupełniających wymagań formalnych w procedurze uznania dorobku zawodowego psychoterapeuty dzieci i młodzieży.
- Program spełnia kryteria uznania dorobku zawodowego i zawiera pełen pakiet godzin tematycznych wymaganych przez MZ.
- Moduły prowadzone przez praktyków — uczysz się od ekspertów z wieloletnim doświadczeniem
Opłaty za studia
- opłata rekrutacyjna w wysokości 200 zł
- 20% zniżki dla absolwentów Uczelni Łazarskiego**
*opłata za całość studiów obowiązuje do 30.11.2025 r.
**zniżki nie łączą się z innymi zniżkami
Zasady rekrutacji
Warunki przyjęcia
Aby zgłosić się na studia, kandydat musi:
- Posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego.
- Wypełnić kompletny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie rekrutacja-ckp.lazarski.pl.
- Dokonać opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200 zł na indywidualny numer subkonta bankowego podany w procesie IRK. Tytułem przelewu: ckp_imię i nazwisko kandydata_25_26.
- Załączyć wymagane dokumenty:
- skan dyplomu ukończenia studiów wyższych,
- CV,
- dowód dokonania opłaty rekrutacyjnej.
O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
Kandydaci z dyplomem zagranicznym
Osoby posiadające zagraniczny dyplom i chcące kontynuować naukę w Polsce na poziomie podyplomowym podlegają odrębnym przepisom dotyczącym uznawania dyplomów.
Aby dowiedzieć się, czy Twój dyplom wymaga nostryfikacji: sprawdź szczegóły.
W przypadku cudzoziemców wymagany jest posiadanie:
- dyplomu ukończenia studiów wyższych w Polsce, albo dyplomu ukończenia studiów wyższych za granicą uznanego za równoważny z dyplomem polskim lub nostryfikowanego na zasadach określonych w odrębnych przepisach
- tłumaczenie wymaganych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego
- legalizacja dyplomu lub klauzula apostille (oryginał do wglądu)
- zaleca się uzyskanie pisemnego potwierdzenia akceptacji dyplomu zagranicznego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA).
- certyfikatu, który będzie stanowił podstawę do uznania poziomu znajomości języka (B1) do studiowania w Polsce wydany przez uprawnione instytucje (opracowany zostanie katalog certyfikatów)
Po przyjęciu na studia
Osoby przyjęte na studia, po otrzymaniu informacji o uruchomieniu kierunku, są zobowiązane do:
- przedstawienia w Dziekanacie Łazarski Executive Education oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz dowodu osobistego w celu weryfikacji (terminy dyżurów będą podawane przez Wirtualną Uczelnię),
- podpisania umowy o odpłatności za studia za pośrednictwem platformy Autenti (bezpłatnej, zewnętrznej platformy do podpisywania umów elektronicznych).
Ważne informacje
- Informacja o uruchomieniu kierunku przekazywana jest uczestnikom drogą elektroniczną po zakończeniu rekrutacji.
- Uruchomienie studiów zależy od liczby kandydatów. W przypadku nieuruchomienia kierunku opłata rekrutacyjna jest zwracana na wskazane konto.
- W przypadku przesyłania danych osobowych drogą mailową należy przesyłać pliki zaszyfrowane i skompresowane (np. programami 7-Zip, WinZip, WinRAR) oraz zabezpieczone hasłem. Hasło należy przesłać w osobnej wiadomości e-mail lub SMS pod numer telefonu: (+48) 518 017 404.
- Regulamin