Rekrutacja otwarta

Master of Business Administration (MBA w Lotnictwie)

Nowoczesne zarządzanie w lotnictwie cywilnym

MBA w lotnictwie to program dla osób, które chcą zarządzać w branży lotniczej. Dynamiczny rozwój sektora lotniczego wymaga profesjonalnego zarządzania. Studia łączą wiedzę menedżerską z realiami zarządzania organizacjami lotniczym. Stworzone z myślą o menedżerach i specjalistach, którzy chcą zdobyć lub pogłębić wiedzę z zakresu zarządzania w organizacjach lotnictwa cywilnego.

Zarejestruj się
Edycja studiów: V edycja
Stopień studiów: Studia MBA
Czas trwania studiów: 1.5 roku (3 semestry, 300 godzin)
Forma studiów:
  • Niestacjonarny

Opis kierunku i cele kształcenia

MBA skrojone na potrzeby sektora lotniczego

Lotnictwo cywilne to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin transportu. Wraz z jego rozwojem rośnie potrzeba nowoczesnego zarządzania oraz skutecznego nadzoru nad instytucjami lotniczymi. MBA w lotnictwie to odpowiedź na te potrzeby. Studia są przeznaczone dla osób, które chcą awansować lub już pełnią funkcje kierownicze i chcą poszerzyć wiedzę o aktualne standardy, przepisy i praktykę.

Doświadczenia z rynku pokazują, że w Polsce wciąż brakuje wyspecjalizowanej kadry menedżerskiej w lotnictwie. Osoby zarządzające i nadzorujące instytucje lotnicze często potrzebują szerszych kompetencji. Ich rozwój to dziś warunek konieczny skutecznego reformowania tego sektora.

Program MBA obejmuje szeroki zakres tematów. Zajęcia dotyczą m.in. prawa lotniczego, ekonomii, zarządzania strategicznego, marketingu i organizacji działalności lotniczej. Uczestnicy uczą się podejmowania decyzji w warunkach zmienności, rozwijają kompetencje analityczne i przywódcze. Poznają także zasady współpracy między takimi podmiotami jak linie lotnicze, lotniska, służby żeglugi powietrznej czy organy nadzoru. 

MBA w Lotnictwie

Dla kogo są to studia?

Program MBA w Lotnictwie skierowany jest do osób, które:

  • zajmują lub planują objąć stanowiska kierownicze w liniach lotniczych, portach lotniczych, urzędach lotnictwa cywilnego, agencjach żeglugi powietrznej
  • pracują w administracji państwowej lub samorządowej i nadzorują sektor lotniczy
  • są właścicielami lub menedżerami firm współpracujących z branżą lotniczą
  • planują zmianę ścieżki kariery i wejście w sektor lotniczy z solidnym przygotowaniem merytorycznym

Program nauczania

Warunkiem przystąpienia do procesu rekrutacji na program MBA jest posiadanie dyplomu magisterskiego oraz min. 2-letniego doświadczenia na stanowisku menadżerskim i rozmowa kwalifikacyjna. Dodatkowo znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym rozumienie tekstu (wybrane kursy oraz praca na materiałach anglojęzycznych).

Osoby nieposiadające jeszcze doświadczenia menedżerskiego mogą przystąpić do programu przedkładając list referencyjny od doświadczonego menedżera, który może potwierdzić potencjał menedżerski kandydata. Osoby, które legitymują się dyplomem inżyniera lub licencjata mogą aplikować do programu pod warunkiem posiadania min. 5 letniego doświadczenia menadżerskiego.

Studia trwają trzy semestry. Zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, odbywają się dwa razy w miesiącu w formie dwudniowych (sobotnio-niedzielnych) sesji w godz.9-17. Program zakłada nie więcej niż 30% godzin w formie zdalnej.


Moduł I. Zarządzanie w lotnictwie (60h)
  • Organizacja i zarządzanie w dobie globalizacji
  • Zarządzanie organizacjami lotniczymi, w tym globalny zrównoważony rozwój lotnictwa
  • Zarządzanie działalnością linii lotniczych, w tym zrównoważony rozwój linii lotniczych
  • Zarządzanie portem lotniczym, w tym zrównoważony rozwój portów lotniczych
  • Zarządzanie ruchem lotniczym
  • Polityka kształtowania infrastruktury lotniczej w Polsce
  • Polityka „otwartego nieba”. Liberalizacja transportu lotniczego
  • Rola i zadania obsługi naziemnej
  • Marketing i zarządzanie marketingowe na rynku usług  transportowych
  • Strategie i perspektywy rozwoju światowego i krajowego transportu lotniczego
Moduł II. Finansowanie (60h)
  • Struktura kosztów linii lotniczych
  • Wyznaczniki kosztów linii lotniczych
  • Ekonomika tradycyjnych przewoźników lotniczych
  • Ekonomika LCC
  • Ekonomika czarterowa
  • Ekonomika cargo lotniczego
  • Polityka cenowa i struktury taryf
  • Zarządzanie wpływami i strategia cenowa
Moduł III. Zarządzanie zasobami ludzkimi w lotnictwie (60h)
  • Doskonalenie umiejętności społecznych
  • Nowoczesne trendy w zarządzaniu ludźmi
  • CRM (zarządzanie zasobami załogi)
Moduł IV. Digitalizacja operacji lotniczych (30h)
  • Digitalizacja linii lotniczych
  • Digitalizacja portów lotniczych
Moduł V. Prognozowanie (40h)
  • Planowania rozwoju portu lotniczego z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju
  • Budowanie siatki połączeń
  • Metody prognozowania ruchu na lotniskach
  • Modele biznesowe portów lotniczych
  • Konkurencja pomiędzy portami lotniczymi
  • Czynniki kluczowe rozwoju ruchu w porcie lotniczym
Moduł VI. Prawny (30h)
  • Regulacje i otoczenie prawne w biznesie lotniczym
  • Pomoc publiczna
  • Prawo lotnicze finansowe
Moduł VII. Dyplomowy (20h)
  • Seminarium dyplomowe
  • Obrona pracy dyplomowej
Warunki ukończenia studiów
  • uzyskanie pozytywnych wyników z zaliczeń wszystkich wymaganych modułów/przedmiotów,
  • obecność na poziomie min. 70%,
  • przygotowanie i obrona pracy dyplomowej przed Komisją egzaminacyjną.

Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów. Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów. Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

Wstępny terminarz

Informujemy, że są to wstępne daty zjazdów. Dokładny i pełny harmonogram dostępny będzie na Wirtualnej Uczelni na początku października.

Korzyści z wyboru studiów

  • Nauczysz się podejmować trafne decyzje operacyjne i strategiczne w instytucjach lotniczych
  • Dowiesz się, jak skutecznie zarządzać organizacją w otoczeniu regulowanym i międzynarodowym
  • Poznasz nowoczesne narzędzia z zakresu prawa, ekonomii, marketingu i zarządzania
  • Wiedza przekazywana przez doświadczonych ekspertów w obszarze lotnictwa cywilnego oraz wybitnych akademików
  • Modułowy charakter programu to łącznie 300 godzin zajęć
  • Jeden zjazd w formie warsztatów praktycznych u Partnera kierunku (Port Lotniczy Wrocław)
  • Wizyty studyjne
  • Każdy uczestnik otrzyma możliwość odbycia 20-minutowego lotu z instruktorem na symulatorze lotu
  • Przedstawiciele Lazarski Aviation Academy oraz absolwenci programu MBA w Lotnictwie realizowanego w Łazarski Executive Education dzięki zaangażowaniu kierowników programu, mieli możliwość wzięcia udział w wyjątkowym seminarium organizowanym na zaproszenie DG MOVE (Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu) przy Komisji Europejskiej w Brukseli.

Absolwenci MBA w Lotnictwie na spotkaniu w siedzibie Komisji Europejskiej

4 kwietnia 2024 r. przedstawiciele Lazarski Aviation Academy oraz absolwenci programu MBA w Lotnictwie realizowanego w Łazarski Executive Education wzięli udział w wyjątkowym seminarium organizowanym na zaproszenie DG MOVE (Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu) przy Komisji Europejskiej w Brukseli.

Czy w Polsce dostępne są studia MBA skoncentrowane na branży lotniczej?

Czy program przewiduje zajęcia praktyczne, warsztaty, wizyty studyjne?

W jaki sposób program współpracuje z organizacjami lotniczymi?

Kadra

prof. dr hab. Anna Konert

Dziekan Wydziału Prawa i Administracji, sędzia w sądzie arbitrażowym w Bukareszcie, członek zarządu European Air Law Association

dr hab. Piotr Kasprzyk

Pełnomocnik Rektora ds. rozwoju kierunków lotniczych, radca prawny oraz pilot szybowcowy i samolotowy. Posiada wieloletnie doświadczenie w świadczeniu pomocy prawnej z zakresu prawa lotniczego.

Sebastian Mikosz

Menadżer z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu, doradztwie biznesowym i finansach. Aktualnie Prezes Zarządu Poczty Polskiej SA i Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej Polskiej Grupy Lotniczej (PGL SA).

dr Jan Malawko

Posiada doświadczenie zawodowe eksperckie jak i menadżerskie w liniach lotniczych, u producentów samolotów, na lotniskach oraz w nadzorze państwowym, zarówno w kraju jak i za granicą.

dr inż. Tomasz Balcerzak

Bogate doświadczenie w branży lotniczej oraz w zarządzaniu projektami spółek operacyjnych. Założyciel i współzałożyciel kilku istniejących w Polsce firm z branży lotniczej. Specjalizuje się w transporcie, logistyce, lotnictwie i kosmosie.

Jarosław Błaszczak

Posiada bogate doświadczenie w doradztwie finansowym w zakresie analiz rynkowych, restrukturyzacji, pozyskania finansowania, transakcji kapitałowych, wycen, modelowania finansowego, współpracy z instytucjami finansowymi.

Piotr Czuban

Kapitan - pilot samolotu biznesowego (premium class). Karierę w lotnictwie rozpoczął od pracy koordynatora ruchu lotniczego naziemnego. Przez 10 lat pracował jako Dyżurny Operacyjny Lotniska w Warszawie.

Anna Drzewiecka

Ekspert w obszarze zarządzania kryzysowego w lotnictwie cywilnym. Czynny uczestnik krajowych i międzynarodowych konferencji, warsztatów i zajęć fakultatywnych z zakresu zarządzania kryzysowego i pomocy poszkodowanym.

Sebastian Gościniarek

Jest jednym z założycieli i Partnerem w BBSG. Od ponad 10 lat zawodowo związany z branżą lotniczą. Pracował dla lotnisk, linii lotniczych, firm handlingowych, samorządów i instytucji rządowych, inwestorów prywatnych w Polsce i w regionie CEE.

Mariusz Kuczek

Niezależny Konsultant w zakresie cargo lotniczego. Posiada ponad trzydzieści lat doświadczenia w pracy na stanowiskach zarządczych najwyższego szczebla w biznesie logistycznym.

Sławomir Lasota

Trener biznesu i Konsultant z 25-letnim doświadczeniem w zakresie samodzielnego prowadzenia projektów i wdrożeń systemów z zakresu: Rachunkowości Zarządczej, Budżetowania, Controllingu i Zarządzania Płynnością finansową w ponad 50 firmach, różnych branż.

dr Marzena Mazur

Psycholog biznesu, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Warszawskiego, ekspert zarządzania, negocjator, coach i menedżer z 10-letnim stażem na stanowiskach kierowniczych. Doradza zarządom i wprowadza do organizacji kompleksowe systemy HR.

Maciej Jan Lenartowicz

Ekspert w branży lotniczej z bogatym doświadczeniem w operacjach lotniczych, strategii i finansach. Absolwent prestiżowego Cranfield University, zdobywał doświadczenie w Qatar Airways oraz Polskich Liniach Lotniczych LOT.

Magdalena Mossakowska-Borys

Od 20 lat związana z przemysłem lotniczym, pracowała między innymi w liniach lotniczych takich jak KLM, British Airways, Centrawings oraz Sprint Air.

Marcin Samek

Partner w 45AI, wcześniej Chief Innovation Officer, kierujący działem strategii pracującym dla wszystkich agencji w grupie McCann Poland. Ponad 20 lat doświadczenie w tworzeniu strategii marketingowych i komunikacyjnych.

Piotr Schielmann

Od ponad 20 lat pracuje dla wiodących firm konsultingowych w branży lotniczej, zajmujących się strategią rozwoju portów lotniczych i nowych technologii w lotnictwie.

Marcin Świegocki

Radca prawny, menedżer z doświadczeniem w sektorze publicznym (MSP, MI, ULC) oraz spółkach sektora lotniczego (MRO oraz handling). Obecnie Prokurent i Dyrektor ds. Korporacyjnych i Rozwoju w LS Technics - spółce wchodzącej w skład Grupy Kapitałowej PGL.

Luc TYTGAT

Acted as Executive Director and High Representative of the EASA (European Union Aviation Safety Agency) in 2023 and 2024, taking over the helm of the Agency at the end of the previous Executive Director’s mandate pending the nomination of the new Director

Michał Witkowski

Aviation Safety Expert z prawie 30-letnim doświadczeniem, w latach 2017-2021 pełnił funkcje Wiceprezesa ULC ds. Standardów Lotniczych, w latach 2021 – 2024 Z-ca Dyrektora Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie.

Honorata Hencel

dr Tomasz Zielenkiewicz, M. Sc. CLEF, LL.M

Tomasz Szymczak

Marcin Ciupa

Pełni funkcję Dyrektora ds. Operacyjnych Portu Lotniczego Wrocław, który odpowiada za odpowiednią realizację wszystkich procesów operacyjnych lotniska oraz co najważniejsze ich bezpieczeństwo zgodne z najwyższymi standardami.

dr Piotr Czech, MBA

Zastępca Kierownika studiów, ekspert i konsultant ds. zarządzania portami lotniczymi, bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego i przepisów dot. eksploatacji, certyfikacji lotnisk i żeglugi powietrznej, w latach 2021-2024 Dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie

Partnerzy Lazarski Aviation Academy

Lazarski Aviation Academy

Współpraca z najlepszymi Partnerami działającymi w branży lotniczej pozytywnie wpływa na jakość naszych programów kształcenia, a także zapewnia możliwość odbycia staży w wybranych instytucjach i firmach. Jesteśmy dumni, że Lazarski Aviation Academy tworzą wspólnie z nami:

ICAO logo Polska Grupa Lotnicza logo PANSA - logo Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. PLL Porty Lotnicze - logo Kraków Airport - logo  Port Lotniczy Wrocław - logo Eversheds Sutherland Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa logo

Opłaty za studia

Dostępne formy opłat na kierunku Master of Business Administration (MBA w Lotnictwie) :

Płatność jednorazowa

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 24 500 zł

Raty: 1 x 24 500,00 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025

Całkowity koszt: 24 700 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Płatność w 3 ratach

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 24 500 zł

Raty: 3 x 8 166,67 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025
∙ 2 rata - 1 lutego 2026
∙ 3 rata - 15 września 2026

Całkowity koszt: 24 700 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Płatność w 6 ratach

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 25 700 zł

Raty: 6 x 4 283,33 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025
∙ 2 rata - 15 grudnia 2025
∙ 3 rata - 1 lutego 2026
∙ 4 rata - 1 kwietnia 2026
∙ 5 rata - 15 września 2026
∙ 6 rata - 15 grudnia 2026

Całkowity koszt: 25 900 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Płatność w 9 ratach

Opłata rekrutacyjna: 200 zł

Czesne: 26 300 zł

Raty: 9 x 2 922,22 zł

Wyświetl terminy płatności czesnego

Terminy płatności czesnego:

∙ 1 rata - 10 października 2025
∙ 2 rata - 15 listopada 2025
∙ 3 rata - 15 stycznia 2026
∙ 4 rata - 1 lutego 2026
∙ 5 rata - 15 kwietnia 2026
∙ 6 rata - 15 czerwca 2026
∙ 7 rata - 15 września 2026
∙ 8 rata - 15 listopada 2026
∙ 9 rata - 15 grudnia 2026

Całkowity koszt: 26 500 zł

Po zastosowaniu zniżki 10%

Dostępne zniżki:

**zniżki nie łączą się z innymi zniżkami


Zasady rekrutacji

Warunki przyjęcia

Aby zgłosić się na studia, kandydat musi:

  1. Posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego.
  2. Wypełnić kompletny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie rekrutacja-ckp.lazarski.pl.
  3. Dokonać opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200 zł na indywidualny numer subkonta bankowego podany w procesie IRK. Tytułem przelewu: ckp_imię i nazwisko kandydata_25_26.
  4. Załączyć wymagane dokumenty:
    • skan dyplomu ukończenia studiów wyższych,
    • CV,
    • dowód dokonania opłaty rekrutacyjnej.

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Kandydaci z dyplomem zagranicznym

Osoby posiadające zagraniczny dyplom i chcące kontynuować naukę w Polsce na poziomie podyplomowym podlegają odrębnym przepisom dotyczącym uznawania dyplomów.

W przypadku cudzoziemców wymagany jest posiadanie:

  • dyplomu ukończenia studiów wyższych w Polsce, albo dyplomu ukończenia studiów wyższych za granicą uznanego za równoważny z dyplomem polskim lub nostryfikowanego na zasadach określonych w odrębnych przepisach
  • kandydaci legitymujący się dyplomem ukończenia studiów wydanym za granicą, który nie uprawnia do kontynuacji kształcenia w Polsce (tj. nieobjętym uznawalnością na podstawie umów międzynarodowych lub nostryfikacji), są zobowiązani do przedstawienia pisemnej informacji wydanej przez dyrektora NAWA, potwierdzającej ich uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe.
  • tłumaczenie wymaganych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego
  • legalizacja dyplomu lub klauzula apostille (oryginał do wglądu)
  • zaleca się uzyskanie pisemnego potwierdzenia akceptacji dyplomu zagranicznego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA).
  • certyfikatu, który będzie stanowił podstawę do uznania poziomu znajomości języka (B2) do studiowania w Polsce wydany przez uprawnione instytucje (opracowany zostanie katalog certyfikatów)

Po przyjęciu na studia

Osoby przyjęte na studia, po otrzymaniu informacji o uruchomieniu kierunku, są zobowiązane do:

  • przedstawienia w Dziekanacie Łazarski Executive Education oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz dowodu osobistego w celu weryfikacji (terminy dyżurów będą podawane przez Wirtualną Uczelnię),
  • podpisania umowy o odpłatności za studia za pośrednictwem platformy Autenti (bezpłatnej, zewnętrznej platformy do podpisywania umów elektronicznych).

Ważne informacje

  • Informacja o uruchomieniu kierunku przekazywana jest uczestnikom drogą elektroniczną po zakończeniu rekrutacji.
  • Uruchomienie studiów zależy od liczby kandydatów. W przypadku nieuruchomienia kierunku opłata rekrutacyjna jest zwracana na wskazane konto.
  • W przypadku przesyłania danych osobowych drogą mailową należy przesyłać pliki zaszyfrowane i skompresowane (np. programami 7-Zip, WinZip, WinRAR) oraz zabezpieczone hasłem. Hasło należy przesłać w osobnej wiadomości e-mail lub SMS pod numer telefonu: (+48) 518 017 404.
Zarejestruj się