Agnieszka Usiarczyk: Wiele uczelni przygotowuje swoją ofertę studiów współpracując z pracodawcami, powstają specjalistyczne kierunki, by absolwentom było łatwiej znaleźć pracę, piąć się po szczeblach kariery. Programy MBA także są szyte na miarę. Ogólna wiedza to za dziś za mało?
Dr Małgorzata Gałązka-Sobotka: Profilowane programy MBA to przede wszystkim odpowiedź na potrzebę rozwoju profesjonalnych kompetencji menedżerskich, wymaganych przez pracodawców lub decydujących o sukcesie w kreowaniu swojej ścieżki kariery. Absolwenci studiów podyplomowych i przedstawiciele wielu branż, z którymi współpracujemy, oczekują programów MBA, które pozwolą podnieść ich kompetencje na jeszcze wyższy poziom. W ich odczuciu, oferta programów MBA dostępna na polskim rynku, ma jedno ograniczenie, a mianowicie, nie zawsze zakres zagadnień i problemów, które omawiane są na zajęciach, w sposób bezpośredni odnosi się do specyfiki branży, jaką reprezentują. Sektory te często charakteryzują rozbudowane regulacje prawne lub specyficzna kultura organizacyjna. Wśród nich znajduje się ochrona zdrowia, energetyka i IT. Oczekiwana liczba tematów wartych omówienia na płaszczyźnie wybranej branży i rynków pokrewnych jest dla naszych odbiorców tak duża, że bardzo często klasyczne podejście do programu MBA, nie spełnia tego zapotrzebowania. Powyższe przesłanki były inspiracją do opracowania programów MBA profilowanych na potrzeby węższej grupy, którą łączy pogłębiona wiedza o danym rynku, analizowana i przedstawiana z wielu perspektyw.
Agnieszka Usiarczyk: Czym profilowane programy MBA różnią się od tych klasycznych?
Dr Małgorzata Gałązka-Sobotka: Różnią się przede wszystkim naciskiem na specyficzne zagadnienia dla danej branży. Od pierwszych do ostatnich zajęć, słuchacze koncentrują się na metodach i narzędziach, które są analizowane w kontekście ich zastosowania w danym środowisku biznesowym i organizacyjnym. Co nie oznacza, że pomijamy przykłady z innych branż. Nasi słuchacze, wychodząc z zajęć, mają wypracowaną odpowiedź na pytania, jak zdobyte kompetencje przełożyć na bieżące i strategiczne decyzje w swojej firmie. Profilowane programy MBA działają w modelu sesji eksperckich, każde zajęcia to wielostronna analiza problemu przez osoby mające już dużą wiedzę i doświadczenie w omawianej dziedzinie. Uczestnicy klasycznego programu poznają nowe narzędzia, których zastosowanie, wykładowca może omówić na przykładach 2 lub 3 przedsiębiorstw, bowiem z przyczyn obiektywnych nie sposób przeanalizować wszystkich branż reprezentowanych przez uczestników studiów. Profilowany program MBA to oferta dla osób poszukujących skutecznych rozwiązań w swojej praktyce zawodowej, inspiracji do dalszego rozwoju swoich organizacji i rozwoju osobistego.
Agnieszka Usiarczyk: Jakie profilowane programy MBA ma w ofercie Uczelnia Łazarskiego?
Dr Małgorzata Gałązka-Sobotka: Mamy 6 tego typu programów: MBA Przedsiębiorczość, MBA w Ochronie Zdrowia, MBA Energetyka, MBA IT, MBA w Lotnictwie oraz Master of Public Administration. Jeszcze w czerwcu w naszej ofercie znajdzie się również program MBA HR. Wszystkie studia cieszą się dużym zainteresowaniem i ruszają już w pierwszym roku ich zgłoszenia na rynku, co potwierdza właściwe rozpoznanie potrzeb w zakresie edukacji podyplomowej. Skierowane są do menedżerów wszystkich szczebli zarządzania, samodzielnych specjalistów, ale również osób, pełniących funkcje kierownicze w administracji publicznej, samorządowej, centralnej i organizacjach non-profit.
Źródło: "Rzeczpospolita", 29.05.2015 r.