Od ponad dwudziestu lat zaangażowany w działalność na rzecz osób niepełnosprawnych. Posiada bogate doświadczenie w zakresie funkcjonowania trzeciego sektora, jak również administracji publicznej. Wieloletni pracownik Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, redaktor naczelny kwartalnika naukowego „Niepełnosprawność - zagadnienia, problemu, rozwiązania”, członek redakcji kwartalnika naukowego „Review of Medical Practice”, twórca i współtwórca publikacji w tematyce osób niepełnosprawnych. Koordynator dostępności Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dla osób o szczególnych potrzebach. Posiada doświadczenie w zakresie przeprowadzania audytów dostępności oraz tworzenia i wdrażania dostępności w instytucjach publicznych oraz placówkach ochrony zdrowia. Członek komisji ds. zatrudnienia osób niepełnosprawnych Rehabilitation International oraz Zastępca Przewodniczącego Zespołu ds dostępności ochrony zdrowia dla pacjentów z niepełnosprawnościami przy Rzeczniku Praw Pacjenta.
-
OFERTA
-
Studia podyplomowe
- Akademia Administracji Publicznej
- Akademia Nowych Technologii i Ochrony Danych Osobowych
- Akademia Biznesu i Prawa Mody
- Akademia HR
- Akademia IT
- Akademia Marketera
- Akademia Menedżera
- Akademia Praktyków Prawa
- Akademia Prawa Sądowego
- Akademia Rynku Nieruchomości
- Akademia Rynku Ochrony Zdrowia
- Akademia Transportu Lotniczego
- Akademia Umiejętności Psychologicznych
- Akademia Zarządzania Procesowego
- Akademia Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska
- Akademia Compliance
-
MBA
-
Zarządzanie dostępnością
Zobacz także, kierunki które mogą Cię zainteresować
-
Adresaci i atuty studiów
Studia podyplomowe Zarządzania dostępnością otwierają szerokie perspektywy na zdobycie kwalifikacji w zakresie zarządzania dostępnością, zwłaszcza w obszarze dostosowania przestrzeni publicznej do wymagań osób ze szczególnymi potrzebami. Kierunek profesjonalnie przygotowuje do pełnienia funkcji koordynatora ds. dostępności (obowiązek wprowadzenia takiego stanowiska funkcjonuje od września 2020 r. i dotyczy organów władzy publicznej, w tym wszystkich jednostek administracji rządowej, samorządowej nakłada Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, dalej jako „UDC”) ale również poszerza kompetencje osób pełniących już funkcję koordynatora ds. dostępności.
Dostępność to właściwość środowiska, która pozwala osobom z trudnościami funkcjonalnymi i poznawczymi na korzystanie z niego na zasadzie równości z innymi. Jest ona dla wielu osób niezbędnym warunkiem uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym.
To jakościowe rozumienie pojęcia dostępności jest nadal w Polsce mało rozpowszechnione lub marginalizowane, przez niesłuszne założenie, że tak pojęta dostępność służy tylko nielicznej grupie społeczeństwa. Może mieć to związek z brakiem świadomości na temat rzeczywistych potrzeb w tym zakresie, wynikających m.in. z procesu starzenia się społeczeństwa i związanego z tym wzrostu odsetki osób z różnymi niepełnosprawnościami, czy szczególnymi potrzebami, wynikającymi z wieku, sprawności, choroby itp. Faktem jest, iż dostępność dla coraz większej grupy osób jest gwarantem samodzielnego, niezależnego i lepszego życia. Jej rola z roku na rok rośnie i nie może być pomijana.
Trend ten został dostrzeżony przez polski rząd, który dążąc do realizacji zobowiązań wynikających z ratyfikowanej przez Polskę Konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych, podejmuje działania służące ustaleniu zasad związanych z zapewnianiem dostępności i systemowym wdrożeniem tych reguł do polityk publicznych.
Wyrazem tych działań jest realizowany od lipca 2018 r. Program Dostępność Plus 2018-2025 oraz dwie ustawy przyjęte w 2019 r. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. 2019 poz. 848) oraz Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2020 poz. 1062, dalej jako „UZD”), nakładające określone wymagania wobec podmiotów publicznych (głównie) w zakresie zapewniania dostępności. Określają one zasady prowadzenia działalności podmiotów publicznych w sferze cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej w sposób pozwalający na to, by z usług danej instytucji/podmiotu mogły samodzielnie skorzystać także osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, a także osoby czasowo znajdujące się w sytuacji wymagającej wsparcia (np. kobiety w ciąży).
7 czerwca 2019 r. została opublikowana Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 (z 17 kwietnia 2019 r.) w sprawie wymogów dostępności produktów i usług.
Dyrektywa ws. dostępności produktów i usług, zwana również Europejskim Aktem o Dostępności (po ang. European Accesssibility Act, w skrócie EAA) - to pierwsza tak kompleksowa i horyzontalna regulacja o dostępności w prawie UE. Obowiązywać ma w każdym kraju członkowskim Unii Europejskiej. Ma zapewnić wspólne, jednakowe wymogi dostępności wybranych produktów i usług. EAA będzie miała zastosowanie do sprzętu komputerowego i systemów operacyjnych, terminali samoobsługowych, usług łączności elektronicznej (w tym zgłoszeń alarmowych), audiowizualnych usług medialnych, usług towarzyszących transportowi pasażerskiemu, usług bankowych, e-książek, handlu elektronicznego.
Cel EAA ma charakter społeczno-rynkowy. Dyrektywa ma się przyczynić do poprawy właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez usuwanie barier dla swobodnego przepływu dostępnych produktów i usług, które wynikają z niespójnego w UE podejścia do dostępności.
Dyrektywa wpisuje się również w krajowy program „Dostępność Plus”, stanowiąc jego uzupełnienie w wymiarze rynkowym. Wspiera także realizację postanowień Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.
Dla kogo?
- pracowników administracji rządowej i samorządowej;
- koordynatorów ds. dostępności;
- pracowników pozostałych instytucji publicznych;
- przedstawicieli organizacji lokalnych, społecznych i gospodarczych;
- oraz wszystkich tych, którzy chcą zdobyć niezbędne kwalifikacje w zakresie zarządzania dostępnością i kompetencje specjalisty ds. zarządzania dostępnością.
Atuty:
- niewątpliwym atutem kierunku jest autorski program oraz forma kształcenia zorientowane są na rozwój praktycznych kompetencji;
- profesjonalna kadra wykładowców, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie praktyczne w obszarach prowadzonych zajęć;
- bogaty program w zakresie zajęć praktycznych dotyczących dostępności cyfrowej.
-
Przesłanki i cele
Celem studiów jest przekazanie kompendium wiedzy z zakresu dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej oraz przygotowanie do pełnienia funkcji koordynatora do spraw dostępności.
Absolwenci studiów podyplomowych pozyskają wiedzę i umiejętności pozwalające na realizację zadań z przywołanej wyżej UDC z dnia 19 lipca 2019 r. Co więcej, unikatowy program studiów pozwoli osobom pełniącym już funkcję koordynatora ds. dostępności, pozyskanie i poszerzenie wiedzy w obszarze wdrażania i monitorowania dostępności ze szczególnym uwzględnieniem projektowania dostępnych usług publicznych. Otrzymają niezbędną wiedzę jak tworzyć plan poprawy dostępności w organizacji dotyczący wszystkich obszarów jej działalności, m.in. stron internetowych, aplikacji mobilnych, dokumentów cyfrowych, dostępności architektonicznej, zatrudniania i pracy z osobami z niepełnosprawnościami, obsługi klienta, kompetencji pracowników w zakresie obsługi i współpracy z osobami ze szczególnymi potrzebami. Będą potrafili posługiwać się wiedzą i definiować rozwiązania w zakresie dostępności organizacji. Realizując swoje zadania, stosować przepisy, wytyczne, standardy i normy w zakresie dostępności.
Organizacja zajęć:
- studia trwają dwa semestry;
- zajęcia odbywają się raz na dwa tygodnie w formie dwudniowych (sobotnio-niedzielnych) zjazdów;
- w tym 100 godzin zajęć przewidzianych w trybie zdalnym;
- warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń z każdego modułu/przedmiotu kształcenia, obecność na poziomie 70% oraz pozytywny wynik z egzaminu dyplomowego.
- Po ukończeniu studiów podyplomowych na powyższym kierunku, absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych. Aby uzyskać certyfikat potwierdzający nadanie kwalifikacji rynkowej w tym zakresie, konieczne jest przystąpienie do egzaminu w instytucji certyfikującej tę kwalifikację.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów.
Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów.
Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.
W zależności od sytuacji epidemiologicznej w kraju, liczebności zrekrutowanej grupy liczba godzin zdalnych (na odległość) i form on-line może ulec zwiększaniu. -
Program
MODUŁ I DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA
- Wymagania dostępności cyfrowej dla podmiotów publicznych
- Tworzenie i weryfikacja dostępności cyfrowej zgodnej ze standardem WCAG 2.1.
- Technologie wspomagające osoby z niepełnosprawnością w obszarze dostępności cyfrowej
MODUŁ II DOSTĘPNOŚĆ INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNA
- Obsługa klienta z niepełnosprawnością oraz wewnętrzny audyt dostępności
- Savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych oraz zapewnienie komunikacji z podmiotem publicznym
- Technologie wspomagające, orientacja przestrzenna oraz alternatywna komunikacja
MODUŁ III DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA
- Projektowanie uniwersalne – wprowadzenie oraz praktyczne zastosowanie
- Dostępność obiektów terenowych z uwzględnieniem architektury krajobrazu
- Dostępność obiektów o charakterze ekspozycyjno-edukacyjnym
- Prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami
MODUŁ IV ORGANIZACYJNY
- Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna oraz orzecznictwo dot. niepełnosprawności
- Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych
- Planowanie, wdrażanie oraz monitoring planów dostępności instytucji publicznych
- Dostępność w umowach na realizację zadań publicznych
- Ergonomia i przystosowanie miejsca pracy osoby niepełnosprawnej
- Ewakuacja i bezpieczeństwo osób ze szczególnymi potrzebami
- Zatrudnienie osób niepełnosprawnych oraz zarządzanie niepełnosprawnością w miejscu pracy
Egzamin dyplomowy
-
Rekomendacje
-
Wykładowcy
mgr Krzysztof Czechowski
Kierownik kierunku
prof. dr hab. n. med. Joanna Bugajska
Od 1987 do teraz Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy (CIOP-PIB) w Warszawie. Od 1994 kierownik Pracowni Fizjologii i Higieny Pracy w Zakładzie Ergonomii CIOP-PIB. Od 2010 kierownik Zakładu Ergonomii w CIOP - PIB. Od 2016 doktor habilitowany nauk medycznych, profesor CIOP-PIB. Działalność naukowa, publikacyjna i ekspercka obejmuje następujące zagadnienia: ocena obciążenia pracą i skutków zdrowotnych nadmiernego psychofizycznego obciążenia pracowników; psychofizyczne aspekty zdolności do pracy; zasady kształtowania wymagań pracy do możliwości psychofizycznych pracownika; wpływ stylu życia, w tym fizycznej aktywności zawodowej i pozazawodowej, na zdrowie, jakość życia i zdolność do pracy; zastosowanie ICF do oceny zdolności do pracy i kompetencji zawodowych osób niepełnosprawnych; dostosowanie środowiska pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych.
mgr Mateusz Ciborowski
Dostępnością cyfrową zajmuje się od 2007 roku. Od 2019 roku odpowiada za dostępność cyfrową rządowego serwisu gov.pl. W przeciwieństwie do wielu specjalistów zajmujących się tak dostępnością jak i użytecznością na poziomie Teoretycznym jest praktykiem tak dostępności jak użyteczności. Praca nad rządowym serwisem gov.pl to szereg doświadczeń związanych także z prowadzeniem wielu godzin szkoleń z zakresu dostępności dla analityków, programistów, członków zespołu UX, grafików oraz redaktorów dodających treści do stron portalu. Przeprowadzone godziny szkoleń z zakresu obsługi komputera także dla osób z niepełnosprawnościami i seniorów to kolejne praktyczne doświadczenie mające przełożenie na doświadczenia dostępnościowe.
dr Wioletta Kacprzyk
Pracownik naukowy Ośrodka Rozwojowo-Wdrożeniowego Lasów Państwowych w Bedoniu, nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Zarządzania Środowiskiem. Autorka i współautorka licznych publikacji i projektów związanych z dostępnością dla osób ze szczególnymi potrzebami. Ekspert w zakresie turystyki i dostępność obiektów i atrakcji terenowych dla osób ze szczególnymi potrzebami, architektury krajobrazu oraz planowania przestrzennego.
dr inż. Joanna Kamińska
Od 1995 pracownik naukowy w Zakładzie Ergonomii CIOP-PIB, od 2018 r. zastępca Kierownika Zakładu Ergonomii. Głównym nurtem zainteresowań naukowych jest problematyka obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego pracowników związanego z wykonywaniem pracy, ergonomiczna organizacja stanowisk pracy oraz dostosowanie stanowisk pracy do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Posiada doświadczenie w zakresie realizacji licznych projektów skierowanych do pracodawców i osób niepełnosprawnych np. „Wypracowanie i upowszechnianie, we współpracy z partnerami społecznymi, modelu wsparcia osób niepełnosprawnych w środowisku pracy”; „Opracowanie modelu oceny zdolności do pracy osób niepełnosprawnych w oparciu o ICF”; „Model oceny zdolności do pracy dla potrzeb aktywizacji zawodowej młodych osób z niepełnosprawnością ruchową”; „Ramowe wytyczne w zakresie projektowania obiektów, pomieszczeń oraz przystosowania stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach”. Wykładowca na szkoleniach okresowych dla pracowników i służb bhp oraz na studiach podyplomowych „Bezpieczeństwo i ochrona człowieka w środowisku pracy” w CIOP-PIB.
mgr Krzysztof Kotyniewicz
Związany z Polskim Związkiem Głuchych od 2002 roku. W latach 2003-2006 Prezes Koła Terenowego Polskiego Związku Głuchych w Bielsku-Białej. W latach 2006-2010 Prezes Zarządu Oddziału Śląskiego, a obecnie jego Wiceprezes. Od roku 2007 Wiceprzewodniczący Powiatowej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych przy Prezydencie Miasta Bielska-Białej. Od 2004 r. związany z Bielskim Stowarzyszeniem Artystycznym Teatr Grodzki na stanowisku Kierownika ds. Osób Niepełnosprawnych w Zakładzie Aktywności Zawodowej w Bielsku-Białej. Od 2003 roku pracownik Polskiego Związku Głuchych w Bielsku-Białej i w Katowicach, początkowo jako Instruktor następnie Kierownik Domu Kultury w Katowicach. Członek Zarządu Głównego Polskiego Związku Głuchych w mijającej kadencji. Autor i realizator wielu projektów lokalnych, regionalnych i europejskich (EFS). Wykładowca Języka Migowego oraz Instruktor orientacji przestrzennej dla niewidomych.
mgr Adam Pietrasiewicz
Radca w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Kreowanie polityki dostępności cyfrowej państwa. Nadzór nad prawidłową realizacją ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Przygotowanie i pilotowanie nowelizacji tej ustawy. Prowadzenie szkoleń w tematyce dostępności cyfrowej. Prowadzenie pod kątem merytorycznym rządowej strony www poświęconej dostępności cyfrowej. Główny specjalista ds. dostępności cyfrowej w Ministerstwie Cyfryzacji. Praca nad wdrożeniem w Polsce dyrektywy unijnej dotyczącej dostępności stron instytucji publicznych dla osób niepełnosprawnych. Współautor ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Nadzór dostępności cyfrowej stron www i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Współautor komentarza do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Założyciel i prezes Spółdzielni Socjalnej Akces Lab specjalizującej się w sprawach szeroko pojętej dostępności przestrzeni i cyberprzestrzeni dla osób niepełnosprawnych. Przeprowadzonych szereg audytów i wsparcie w dostosowaniu serwisów www, a także szkolenia i doradztwo w kwestii dostępności (web accessibility) dla instytucji, dla przykładu: Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Senatu RP, Kancelarii Premiera RP, Enea, Rządowego Centrum Legislacji, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Najwyższej Izby Kontroli.
dr Anna Skupień
Dyrektor Wielkopolskiego Oddziału Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Ekspert w zakresie aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. W latach 2007-2016 Dyrektor Oddziału Wielkopolskiego Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych. Ekspert w zakresie promocji zatrudniania osób niepełnosprawnych oraz szeroko pojętej problematyki informacyjnej dla firm i instytucji zatrudniających osoby niepełnosprawne. Realizatorka ogólnopolskich projektów na rzecz osób niepełnosprawnych, w zakresie dialogu społecznego oraz synergii i powiązań służących zwiększeniu zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Autorka artykułów eksperckich dotyczących problematyki społecznej oraz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, artykuły publikowane w prasie branżowej oraz dziennikach ogólnopolskich: m.in.: Dziennik Gazeta Prawna, Gazeta Podatkowa, a także w prasie regionalnej oraz licznych wypowiedzi dla mediów ogólnopolskich i regionalnych, komunikatów i informacji prasowych.
prof. dr hab. n. med. Anna Wilmowska-Pietruszyńska
Wieloletni pracownik naukowy, specjalista w dziedzinie neurologii i zdrowia publicznego, prezes Polskiego Towarzystwa Orzecznictwa Lekarskiego. Była m.in. inicjatorem wdrożenia Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia ICF w Polsce oraz autorem i współautorem ponad 200 publikacji, monografii i podręczników w zakresie zdrowia publicznego, zabezpieczenia społecznego, orzecznictwa lekarskiego i zapobiegania niepełnosprawności ze szczególnym uwzględnieniem kompleksowej rehabilitacji. Przez wiele lat Naczelny Lekarz ZUS - gdzie była inicjatorem i współorganizatorem reformy orzecznictwa lekarskiego o czasowej i trwałej niezdolności do pracy oraz systemu rehabilitacji w ramach prewencji rentowej. Uznawana za eksperta w radach, zespołach i organach administracji rządowej. Naczelny Lekarz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Wieloletni wykładowca studiów podyplomowych na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym oraz w Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego i na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Organizator i uczestnik licznych naukowych konferencji krajowych i międzynarodowych. Od 2011 roku współtworzy kwartalnik naukowy „Niepełnosprawność: problemy, zagadnienia, rozwiązania”. Wyróżniona została m.in. Krzyżem Kawalerskim i Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz odznaczeniem LAUDABILIS (czyli: godny uznania) nadawanym przez Okręgową Izbę Lekarską. Laureatka nagrody Profesjonaliści Forbesa w kategorii zawodowej lekarz.
-
Opłaty za studia
Studia Podyplomowe czesne 2 raty 4 raty Zarządzanie dostępnością 6 200 zł 6 400 zł 6 600 zł - wpisowe w wysokości 400zł (zaliczane na poczet czesnego)
- 10% zniżki przy zapisie do 30 czerwca i spełnieniu wymogów rekrutacyjnych**
- 20% zniżki dla absolwentów Uczelni Łazarskiego**
*cena obowiązuje do 30.11.2022 r.
**zniżki nie łączą się z innymi zniżkamiTerminy płatności
Płatność jednorazowa
- Opłatę czesnego (pomniejszoną o kwotę wpisowego) uiszcza się jednorazowo w całości 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.
Płatność ratalna
Terminy płatności czesnego w dwóch ratach
- I rata - 7 dni przed rozpoczęciem zajęć (pomniejszona o kwotę wpisowego)
- II rata - do 1 lutego 2023 r.
Terminy płatności czesnego w czterech ratach
- I rata - 7 dni przed rozpoczęciem zajęć (pomniejszona o kwotę wpisowego)
- II rata do 15 grudnia 2022 r.
- III rata do 1 lutego 2023 r.
- IV rata do 1 kwietnia 2023 r.
Wpłaty dokonujemy na indywidualny numer subkonta bankowego, które otrzymają Państwo w zwrotnym mailu po rejestracji. Tytułem: ckp_imię i nazwisko kandydata_22/23
-
Partnerzy
-
Zobacz także, kierunki które mogą Cię zainteresować